UTFaculteitenETNieuwsERC Consolidator Grant voor Jeroen Rouwkema

ERC Consolidator Grant voor Jeroen Rouwkema Twee miljoen voor onderzoek naar bloedvaten in gekweekt weefsel

UT-onderzoeker Jeroen Rouwkema ontvangt een prestigieuze ERC Consolidator Grant van de European Research Council. Rouwkema ontvangt het Europese geld (twee miljoen euro) voor zijn project ‘VascArbor’, waarin hij de ontwikkeling en organisatie van bloedvaten in gekweekte weefsels wil sturen.

Rouwkema wil met zijn onderzoek bijdragen aan een succesvolle aansluiting van bloedvaten van in het lab gekweekt weefsel op de bloedvaten van de patiënt. “Gekweekte weefsels hebben de potentie in de toekomt donorweefsel te vervangen, maar de klinische toepassing is momenteel nog beperkt”, zegt Rouwkema. “Gekweekte weefsels bevatten vaak geen bloedvatnetwerk en zijn daardoor lastig te integreren in het lichaam. Daar willen wij verandering in brengen.”

Bioprinting

Binnen het project van Rouwkema worden zowel weefselbouwstenen als bioprinting gebruikt om complexe 3D hartspierweefsels, met daarin een georganiseerd bloedvatnetwerk, te maken. De organisatie van de bloedvaten wordt gecontroleerd door vloeistofstromen in het gekweekte weefsel. Daarnaast worden verschillende groeifactoren in specifieke locaties in het weefsel opgenomen, om zo een nog betere controle over de organisatie van bloedvaten te krijgen.

Over Jeroen Rouwkema

Jeroen Rouwkema (1979) is onderzoeker binnen de vakgroep Biomedische Werktuigbouwkunde van de UT. Hij is verbonden aan onderzoeksinstituut MIRA en de faculteit Engineering Technology (ET). Rouwkema verzorgt onderwijs binnen de UT-opleidingen Biomedical Engineering en Technical Medicine.
In 2014 en 2015 was hij ‘visiting researcher’ aan de Harvard Medical School in de VS. Voor dit bezoek ontving hij een Marie Curie IOF beurs. Zijn expertise en interesse liggen op het vlak van weefselonderzoek, vascularisatie (doorbloeding) en de rol van biomechanische signalen in deze processen. Rouwkema heeft gepubliceerd in gerenommeerde tijdschriften als Nature Biotechnology. Hij ontving eerder een VENI-beurs van de Nederlandse wetenschapsfinancier NWO.

ERC Consolidator Grant

De European Research Council kent jaarlijks de prestigieuze ERC Consolidator Grants toe aan de meest excellente onderzoekers die baanbrekend onderzoek verrichten. De ERC ondersteunt daarmee de beste individuele onderzoekers in alle vakgebieden, die zich in de fase van zeven tot twaalf jaar na hun promotietraject bevinden.