UTCEINieuwsHonorering voor wind- en zonne-energie

Honorering voor wind- en zonne-energie

Binnen de NWO KIC-call ‘Innovaties voor wind- en zonne-energie’ is het UT-onderzoeksproject ‘Zonne-energie vanaf elk oppervlak’ gehonoreerd van Dr. Rebecca Saive (Faculteit TNW).

In dit project ontwikkelen de onderzoekers zonne-energiecollectoren waarbij gebouwen, natuur en landbouw in de nabijheid een belangrijke rol spelen bij het vergaren van de zonne-energie. Ze ontwikkelen een nieuw type nanofotonisch materiaal dat zonlicht kan opvangen en in de vorm van infrarood licht naar zonnepanelen in de omgeving kan sturen. Dit "koude" licht is onschadelijk, onzichtbaar en ideaal om het rendement van zonnecellen te verhogen. Hierdoor is een hogere energieopbrengst per oppervlakte mogelijk en dat vermindert kosten, milieubelasting en landschaalverandering aanzienlijk. “Met ons interdisciplinaire team onderzoeken we de technische en zakelijke mogelijkheden, de impact op het milieu en de maatschappelijke effecten.”

Recentelijk was Rebecca Saive te zien in een uitzending van De Universiteit van Nederland met als titel: Hoe kunnen we meer zonne-energie opvangen op een bewolkte dag? Met een klein percentage van het zonlicht zouden we de hele wereld van stroom kunnen voorzien. Eén piepklein probleempje: landen als Nederland zijn niet bepaald zonnig. Hoe kunnen we meer uit de zon halen?

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)