UTCEINieuwsNOOK verkort treinreis Amsterdam-Berlijn met 35 procent

NOOK verkort treinreis Amsterdam-Berlijn met 35 procent

Drie studenten aan de Universiteit Twente ontwikkelden de NOOK, een innovatief nieuw vervoermiddel dat de reistijd per spoor tussen Amsterdam en Berlijn met 35 procent verkort.

De studenten combineren nieuwe technologieën die het mogelijk maken dat een treinreiziger alleen nog maar stopt op het eindstation, in plaats van de gebruikelijke stops op elk tussengelegen eindstation. De studenten presenteren de NOOK tijdens het internationale bereikbaarheidscongres in de Grolsch Veste op donderdag 28 september.

UT-studenten Werner Schouten, André van Gorp en Varun Sudhakar ontwikkelden het idee tijdens Create Tomorrow, een jaarlijks terugkerende studenten denktank. Ze bedachten hoe je een trein in virtueel gekoppelde compartimenten op kunt delen waardoor ieder compartiment uitsluitend stopt op het eindstation van het desbetreffende compartiment. Door de combinatie van een viertal gloednieuwe technologieën, klaar voor gebruik, is het mogelijk voor een compartiment om zich op zeer kleine afstand van een ander compartiment voort te bewegen. Zo is een fysieke verbinding tussen compartimenten niet meer noodzakelijk en opent dit de deuren naar een revolutie op het spoor.

Creativiteit

Werner Schouten, student Advanced Technology: “Tijdens mijn studie leer ik onder andere om bestaande technologieën op creatieve manieren in te zetten. Wetenschappers richten zich doorgaans vooral op hun eigen niche in hun eigen discipline. Wij kijken juist veel abstracter om zo bruikbare technologieën met elkaar te verbinden tot een innovatieve mix met hoge potentie’.

Realisatie

Op het internationale bereikbaarheidscongres presenteren de studenten de NOOK aan een delegatie van de NS, Deutsche Bahn en regionale experts op het gebied van treinvervoer. De studenten zoeken een partij die het plan voor de NOOK samen met hen wil realiseren, het liefst op korte termijn.

K. Hovestad (Kim)
Persvoorlichter (aanwezig ma, di-ochtend, do)