UTFaculteitenEEMCSNieuwsMeisjes ontdekken elektrotechniek tijdens Girls' Day

Meisjes ontdekken elektrotechniek tijdens Girls' Day

Veel te weinig vrouwen worden opgeleid in wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM). Om de nieuwe generatie vrouwen te inspireren, organiseert VHTO op 15 april de Girls' Day, waarbij meisjes tussen de 10 en 15 jaar kennis maken met wetenschap, technologie en IT. Ook de Universiteit Twente doet mee aan dit evenement, om meisjes kennis te laten maken met deze sectoren, zodat zij de kans krijgen om hun interesses te ontwikkelen en hun talenten in te zetten.

Vasso Gkatsi, Mumpy Das en Daria Nemashkalo - onderzoekers binnen de Power Electronic &  Electromagnetic Compatibility (PE) groep van de faculteit EEMCS, onder leiding van professor Frank Leferink - nemen namens de Universiteit Twente deel aan dit evenement. Twee scholen worden online bezocht, namelijk de Greijdanus Christelijke Middelbare School in Zwolle en het Dr. Nassau College in Beilen. In totaal krijgen 40 meisjes een interactieve les waarin de onderzoekers de meisjes laten zien hoe leuk en belangrijk het is om in de elektrotechniek te werken.

Wat weten de meisjes al?

Voordat Girls' Day plaatsvindt, hebben Vasso, Daria en Mumpy de meisjes al met verschillende vragen aan het werkgezet, want; wat weten de meisjes al? Hebben de meiden ooit gehoord van elektrotechniek en weten ze wat elektrotechnici doen? Kunnen de meisjes iets in hun huis of klas bedenken dat mogelijk te maken heeft met elektrotechniek? "Wat de meisjes misschien niet weten, is dat elektrotechniek ons allemaal raakt - van onze telefoons tot onze laptops, tot de lichtschakelaars in onze huizen, elektrotechniek is overal om ons heen!", zegt Vasso Gkatski.

Van onze mobiele telefoons tot onze laptops tot de lichtschakelaars in onze huizen, elektrotechniek is overal om ons heen!

Maak kennis met ELEKTROTECHNIEK

Tijdens Girls ’Day leren de meiden over de impact van elektrotechniek op onze samenleving en welke kansen hen te wachten staan. Vasso Gkatski: "We willen de meisjes laten zien welke kansen ze hebben en ook hoe leuk en belangrijk het is voor vrouwen om in een wetenschappelijk en technologisch gebied te werken. Ze moeten weten dat niets hen ervan mag weerhouden hun dromen en doelen te verwezenlijken en we hopen dat we hen op zijn minst een klein deel kunnen laten zien van wat deze krachtige toekomstige vrouwen te wachten staat". Zelfs het worden van een actieve professor zoals Flavia Grassi van onze partneruniversiteit Politecnico di Milano ligt binnen het bereik van de jonge meisjes.

Ontdek elektrotechniek

Nadat de onderzoekers alles over elektrotechniek hebben uitgelegd, kunnen de meisjes zelf gaan ontdekken. De scholen ontvangen namelijk een mystery box, waarmee de meiden zelf aan de slag kunnen gaan. We zullen nog niet onthullen wat het is, maar met de inhoud van de doos duiken ze in de wereld van de elektrotechniek en kunnen ze de mogelijkheden van energie ontdekken!

Meer info over de PE-groep

Binnen de PE-groep zijn de onderzoekers allemaal betrokken bij de  onderzoeksgroep Elektromagnetische Compatibiliteit. Ze werken aan onderwerpen als stroomvoorziening (ETOPIA), elektromagnetisch risicobeheer (PETER), en smart cities (SCENT).

Lees meer over deze  internationale onderzoeksprojecten op hun website.