UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsVuurdoop Solar Team Twente: 24-uurs race in België

Vuurdoop Solar Team Twente: 24-uurs race in België

Het recent gestarte Solar Team Twente kreeg afgelopen weekend meteen een flinke uitdaging voor de kiezen: de prestigieuze iLumen European Solar Challenge op Circuit Zolder in België. Deze 24-uurs race voor zonneauto’s vormde een mooie uitdaging voor het nieuwe studententeam. Solar Team Twente verscheen aan de start met twee zonneauto’s: RED Horizon en RED E. De omstandigheden waren zwaar en de ervaring was uniek. Het team eindigde op plek 3 en 8.

Solar Team Twente, bestaand uit 21 studenten van Hogeschool Saxion en Universiteit Twente, begon twee weken geleden aan het avontuur van hun leven. Het team ontwerpt en bouwt een zonneauto van wereldklasse en gaat volgend jaar de strijd aan met de mondiale top tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. Een race van 3.000 kilometer dwars door de Australische outback.

Vol vertrouwen avontuur tegemoet

De route er naartoe verloopt voor de studenten doorgaans met vallen en opstaan en staat bol van de bijzondere ervaringen. Zo ook de 24-uurs race in België. De zware weersomstandigheden en de korte voorbereidingstijd maakten deze race een slijtageslag. Het team kreeg te maken met onvoorziene en verrassende situaties. “Een enorm uitdagende race. Ik ben positief verrast over hoe het team dit aanpakte”, aldus teamleidster Kirsten Bouwman. “Het komende jaar komen er nog veel meer uitdagingen op ons pad en met deze vuurdoop hebben we daarvoor al een goede basis gelegd. Dit soort uitdagingen brengt het team dichter bij elkaar. De sfeer was erg positief en dat helpt ons allemaal om het avontuur vol goede moed in te gaan.”

Over Solar Team Twente

Solar Team Twente is een studententeam van Hogeschool Saxion en Universiteit Twente en staat in het teken van ‘Challenge Based Learning’. De 21 studenten zetten anderhalf jaar lang hun studie opzij en bouwen een door zonne-energie aangedreven auto aan de hand van de reglementen van het wereldkampioenschap in Australië, dat op 20 oktober 2023 van start gaat. Dit doen zij om de grenzen van de techniek op te zoeken en te laten zien wat hiermee mogelijk is. Het studententeam financiert het project met de hulp van partners en is nog op zoek naar bedrijven die het project willen ondersteunen.

Foto's: Andreas Kajim

J.C. Vreeman (Jochem)