UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsTwentse onderwijsinstellingen organiseren Week van de Duurzaamheid

Twentse onderwijsinstellingen organiseren Week van de Duurzaamheid

ROC van Twente, Saxion Hogeschool en de Universiteit Twente organiseren samen met diverse partners in de week van 5-10 oktober gezamenlijk de Week van de Duurzaamheid. Een week vol evenementen, zowel fysiek als online, waarbij deelnemers kennismaken met duurzame initiatieven in de regio Twente – en inspiratie opdoen over hoe zij zelf bij kunnen dragen aan een duurzame samenleving.

Bezoek de speciale website voor het hele programma en om je in te schrijven
utwente.nl/weekvandeduurzaamheid

Evenementen voor iedereen

De activiteiten tijdens de week bieden voor ieder wat wils. Woon bijvoorbeeld een lezing bij van ‘trashpacker’ Tijmen Sissing uit Hengelo, die een wereldwijde beweging in de strijd tegen zwerfafval in gang zette. Geniet de hele week van duurzame gerechten bij diverse restaurants in Enschede, of draag zelf bij aan een schone leefomgeving door afval op te ruimen tijdens een Waste Walk op verschillende locaties in Twente. De evenementen zijn bijna allemaal voor iedereen toegankelijk. Het volledige programma is te vinden op www.utwente.nl/weekvandeduurzaamheid.

Lancering duurzame initiatieven

Saxion lanceert tijdens de Week van de Duurzaamheid hun nieuwe Green Office, een centraal punt dat alle initiatieven rond duurzaamheid binnen de hogeschool gaat coördineren. Ook de Universiteit Twente lanceert de Green Hub Twente, een door studenten gerunde organisatie die gaat werken aan verduurzaming van onderwijs, onderzoek en operationeel management. Zo willen beide organisaties ook op langere termijn de verduurzaming van hun eigen organisaties en de maatschappij waarborgen en versnellen.

Samenwerking

Het ROC, Saxion en de UT zien bijdragen aan een duurzame samenleving als een vanzelfsprekend onderdeel van hun missie. Ecologische, sociale en economische duurzaamheid spelen dan ook een belangrijke rol in het onderwijs en onderzoek van de instellingen. Steeds meer werken ze daarbij samen; met elkaar en met andere partners binnen en buiten Twente. Ieder vanuit hun eigen kennis en expertise, zodat ze elkaar aanvullen en versterken. Het gezamenlijk organiseren van de Week van de Duurzaamheid is daarin een volgende stap.

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment