UTDSIDSIEventsInternationaal symposium over de platformeconomie

Internationaal symposium over de platformeconomie

De platform- en kluseconomie (o.a. Uber, Deliveroo, Thuisbezorgd) roept gemengde reacties op bij beleidsmakers, industriële spelers en personen die online arbeidsplatforms gebruiken. Enerzijds bieden online klusplatformen, zoals Uber, Deliveroo of Helpling, een ongekende mogelijkheid om op een efficiënte wijze werk uit te bestenden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Aan de andere kant roepen online klusplatformen vragen op over arbeidsrechten, sociale rechtvaardigheid en de levensvatbaarheid van het bedrijfsmodel van online platformen.

Dit complexe onderwerp vraagt een diepgaand begrip van sociaal-politieke en juridische instituties, menselijk gedrag, bedrijfsmodellen, de mogelijkheden en beperkingen van algoritmen en technologie, Hoe kunnen we bestaande kennis gebruiken om de unieke uitdagingen aan te gaan om de platformeconomie voor iedereen te laten werken? Deze vraag we behandelen tijdens het multidisciplinaire symposium: ‘Platform Economy Puzzles: Unraveling the Gig Work Paradox’. Het symposium is niet alleen gericht op het inventariseren en toepassen van bestaande kennis, maar ook op het identificeren van de 'blinde vlekken' in onderzoeksprogramma's en het evalueren van oplossingen. Om deze redenen brengen we vooraanstaande wetenschappers uit verschillende disciplines en een verscheidenheid aan belanghebbenden, waaronder platformwerkers, vertegenwoordigers van online arbeidsplatforms en beleidsmakers samen. Samen willen we het platformeconomie-debat een stap verder brengen.

Meer informatie

Het symposium wordt georganiseerd door dr. Victoria Daskalova, dr. Giedo Jansen en dr. Jeroen Meijerink. Het symposium is bedoeld voor o.a. wetenschappers, studenten, bedrijfsleven, zzp-ers, en beleidsmakers. Inschrijven kan via deze link.