UTVrijhof CultuurNieuws archiefKunstenaar open call bekend: Atelier Van Lieshout krijgt de opdracht
Kunst op de campus

Kunstenaar open call bekend: Atelier Van Lieshout krijgt de opdracht

De jury van de Open Call van de Universiteit Twente heeft bekend gemaakt wie de prestigieuze kunstopdracht mag uitvoeren. Na rijp beraad heeft de jury het voorstel The Head van Atelier Van Lieshout voorgedragen aan het College van Bestuur van de UT. Van de drie in januari geselecteerde kunstenaars sloot dit voorstel het beste aan bij de criteria. Het CvB heeft het advies overgenomen. In het najaar van 2021 wordt het werk ter ere van het zestig jarig bestaan van de UT officieel op de campus onthuld.

Prof. Dr. Ir. Peter-Paul Verbeek (voorzitter CAAC): "In het ontwerp van Atelier Van Lieshout komen mens en techniek samen, zoals hier op de UT. Het pixelachtige gezicht verwijst naar onze technische toekomst, de organisch gevormde binnenkant naar ons verleden. Het beeld is van koper, een metaal met associaties van oeroude culturen dat ook in de digitale tijd van cruciaal belang is. Het enorme hoofd lijkt bovendien te refereren aan de Paaseilandbeelden, uit een beschaving die aan haar eigen milieuproblemen ten onder ging. Door er bovenop te gaan staan, kijk je als het ware vanuit de kennis naar de wereld. Daarom moet het ook bij de entree van de UT staan, als boegbeeld van de verbinding tussen wetenschap en samenleving.”

Jurybesluit

De Campus Art Advisory Committee (CAAC) selecteerde in januari 2020 uit meer dan 50 ingezonden reacties drie kunstenaars: Atelier Van Lieshout, Yvonne Dröge Wendel en Studio PolyLester. De drie geselecteerde kunstenaars werd gevraagd hun voorstel verder uit te werken en in juni van dit jaar aan de CAAC, die de jury was, te presenteren. Vanwege de corona-crisis was dit iets uitgesteld.

De CAAC stond voor een moeilijk besluit, aangezien de drie voorstelde kunstwerken allen van hoge kwaliteit waren en goed aansloten bij de vooraf gestelde criteria. Het werk moet monumentaal zijn en duurzaam; het moet er over 60 jaar nog steeds staan. Een verband met technologie en een interactieve component, net als een link met de Universiteit Twente was tevens een gewenste. De commissie heeft lang vergaderd maar koos uiteindelijk voor het plan van Atelier Van Lieshout.

The Head sluit op een natuurlijke manier aan bij de UT. In de sculptuur van 8 meter hoog komen mens en techniek samen als ook het verleden, heden en toekomst. Bovendien spreekt de sculptuur en het verhaal erachter tot de verbeelding en het heeft een interactief element, omdat het niet alleen als standbeeld is, maar ook functioneert als belvedère; bezoekers kunnen het platform bovenop het hoofd beklimmen om over de campus uit te kijken. Het iconische werk van Atelier Van Lieshout zal bij de entree van de campus komen te staan.

De CAAC bestaat uit: voorzitter Peter-Paul Verbeek (hoogleraar wijsbegeerte en directeur Designlab Universiteit Twente), Hiska Bakker (programmamaker en presentator Studium Generale Universiteit Twente), Gemma Boon (directeur Stichting Museum Buurtspoorweg), Pim Fij (directeur Campus & Facility Management Universiteit Twente), Sascha Láoh (masterstudent Industrial Design Engineering Universiteit Twente), Pieter Baan Müller (kunstenaar en docent AKI ArtEZ), Lisanne Venix (student Union, portefeuillehouder sport & cultuur Universiteit Twente) en Mark Weirath (Hoofd Culture & Events Universiteit Twente).

Atelier van Lieshout

“The Head markeert de mogelijkheden en dilemma’s aan de vooravond van de vierde industriële revolutie, als de grenzen tussen de fysieke, digitale en biologische wereld vervagen. Het beeld is een monument voor de tanende menselijke dominantie. Een totem die de kruising markeert waar we ons nu bevinden en een uitkijkpost naar de toekomst”, aldus Joep van Lieshout.

Joep van Lieshout is beeldhouwer, schilder, visionair. Op zijn zestiende werd hij aangenomen op de kunstacademie in Rotterdam. Na zijn afstuderen wist hij snel tot grote hoogte te stijgen, met werken die balanceren op de grens tussen kunst, design en machinale objecten.

In 1995 richtte hij zijn studio, Atelier Van Lieshout, op; sindsdien werkt hij onder die naam, om zo de mythe van het individuele artistieke genie te doorbreken. De afgelopen 25 jaar heeft Atelier Van Lieshout een veelheid van ontwerpen geproduceerd op het vlak van kunst, design en architectuur. Wat deze werken gemeen hebben is een aantal terugkerende thema’s: systemen, macht, autarkie, leven en dood. Het menselijke individu tegenover het grotere geheel. Met dit oeuvre heeft Atelier Van Lieshout wereldwijd tentoonstellingen en projecten gerealiseerd.

Kunst op de UT

The Head van Atelier Van Lieshout zal in 2021 op de campus worden geplaatst en feestelijk worden onthuld. De Universiteit Twente is de enige Nederlandse universiteit met een echte campus: een uitgestrekt parkachtig terrein met gebouwen voor onderwijs en onderzoek, faciliteiten voor sport en cultuur, huisvesting voor studenten en medewerkers en een winkelcentrum. De gebouwen die de afgelopen 50 jaar zijn neergezet vormen een openluchtmuseum van de moderne architectuur met zowel exponenten van het structuralisme als het functionalisme.

Daarnaast staat er een twintigtal buitenkunstwerken van vaak gerenommeerde kunstenaars. De campus van de Universiteit Twente is dus niet alleen een thuisbasis voor wetenschap, maar ook voor kunst en architectuur. De meeste kunstwerken zijn speciaal voor de UT ontworpen. Zo zijn er werken van onder andere Fred Bellefroid, Ruud Hallema, Jan Merx, Wim T. Schippers, Evert Strobos en Ger van Elk. In 2021 wordt daar het werk van Atelier Van Lieshout aan toegevoegd.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)