UTVrijhof CultuurNieuws archiefCovid-19 update 17 april 2020

Covid-19 update 17 april 2020

Het is inmiddels meer dan een maand geleden dat we hebben moeten besluiten ons werk in (vrijwel geheel) digitale modus voort te zetten. In die periode is ontzettend veel bereikt; daar zijn we ontzettend trots op. Graag informeren we je over de meest recente ontwikkelingen.

Op weg naar een geleidelijke openstelling van lab-faciliteiten

Op dit moment ligt nog veel laboratorium-gebonden onderzoek aan de UT stil. Met de positieve tendens landelijk in het beheersen van het coronavirus, onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, het belang van continuïteit en de positieve ervaringen met borging van veiligheid tot dusver, bekijken we als UT welke mogelijkheden er zijn om veilig, gecontroleerd en gedoseerd activiteiten weer te kunnen laten plaatsvinden.

In de komende tijd hopen we geleidelijk kritisch en urgent onderzoek in de laboratoria weer te kunnen laten opstarten. Veiligheid van mens en gebouw en het volgen van de RIVM-richtlijnen zijn daarbij een absolute vereiste. In samenspraak tussen faculteiten, instituten en diensten wordt gezocht naar de haalbaarheid en wijze, met aandacht voor eenduidige, evenwichtige en transparante besluitvorming. De portefeuillehouders onderzoek van de faculteiten zijn hierin voor onderzoekers het eerste aanspreekpunt.

We begrijpen de wens van onderzoekers om weer gebruik te mogen maken van de lab-faciliteiten en het is mooi dat enthousiasme voor het werk te zien. Tegelijkertijd moet duidelijk zijn dat niet alles in één keer kan en dat daarin stevige keuzes moeten worden gemaakt. We volgen de ontwikkeling van de geleidelijke openstelling nauwlettend en bekijken, ook in het licht van veranderende aanwijzingen van het Rijk, welk onderzoek we op welk moment op deze wijze mogelijk kunnen maken.

Harde knip wordt zachte knip

Deze week is een besluit genomen om de doorstroming van bachelor (of pre-master) naar een masteropleiding soepel te laten verlopen. Op dit moment is de regeling voor huidige UT-studenten ingericht. Voor 15 mei moet er duidelijkheid zijn voor studenten die willen instromen vanuit een andere onderwijsinstelling. De zogenaamde harde knip – de vereiste dat de bachelor of pre-master moet zijn afgerond alvorens te kunnen starten met een masterstudie – is gewijzigd. De studenten voor wie dit mogelijk van toepassing is, zijn daarover per e-mail geïnformeerd. Voor enkele studies gelden opleidings-specifieke voorwaarden.

Privacyrichtlijnen voor gebruik van online onderwijsapplicaties

Voor het onderwijs worden veel digitale hulpmiddelen ingezet om op een goede en aantrekkelijke manier les te geven. Het is belangrijk dat de ingezette applicaties zorgvuldig worden getoetst op veiligheids- en privacyaspecten. Er zijn applicaties die niet aan de vereisten voldoen.

Het TELT (Technology Enhanced Learning & Teaching)-team neemt een rol in deze belangrijke check. Neem contact met hen op wanneer je een nog nieuwe applicatie wil inzetten. In samenspraak met de Functionaris Gegevensbescherming wordt gekeken of het gebruik mogelijk is. Ook staan we in nauw contact met andere universiteiten om zoveel mogelijk één lijn te hanteren.

Gebruik alternatieven voor Zoom bij videoconferences

Na uitgebreid onderzoek hebben we moeten vaststellen dat we geen Zoom meer gaan gebruiken voor videoconferences. Daarover is ook nauw overleg gevoerd met de andere universiteiten en organisaties die werken met Zoom. De gebruiksvoorwaarden van de applicatie zijn niet in lijn met de privacyvoorschriften van de Universiteit Twente. Vanuit de UT ondersteunen we alternatieven als Skype for Business en Microsoft Teams. Het kan voorkomen dat je toch Zoom moet gebruiken omdat dit vereist is vanuit een partner. Mocht dit het geval zijn, stel dan de privacy-instellingen goed in en deel geen privacygevoelige en vertrouwelijke informatie via het platform. Een uitgebreide toelichting vind je in de Privacy FAQ.

Veiligheid op de campus

Het aantal activiteiten op de campus is momenteel tot een minimum beperkt. Er vinden voornamelijk onderhoudswerkzaamheden plaats. Het ophalen van materiaal voor thuiswerken door medewerkers eerder deze week is voorspoedig verlopen. De afwezigheid van medewerkers en studenten trekt helaas wel bezoekers aan die niet op de campus thuishoren. Mocht je verdachte situaties zien, meld deze dan direct bij de Beveiliging, telefonisch bereikbaar op 053-489 2134.

Online Open Dagen

Om aankomende studenten goed te helpen in hun studiekeuze, houden we Online Open Days. Dit is een samenwerking tussen de faculteiten en Marketing & Communications. De open dagen worden gehouden op woensdag 13 mei en vrijdag 15 mei. Het programma op de woensdag is ook interessant voor huidige bachelorstudenten van de UT, om hen te helpen bij het kiezen van een master. Meer informatie vind je op www.utwente.nl/ood.

Crowdfunding Universiteitsfonds

We zijn blij met de vele donaties die binnenkomen via de crowdfundingsactie van het Universiteitsfonds. De actie is opgezet om steun te kunnen bieden aan studenten die financiële problemen ervaren als gevolg van het coronavirus. De eerste tienduizend euro wordt verdubbeld vanuit het fonds, doneren is nog steeds mogelijk.

Meer informatie

Op www.utwente.nl/wall houden we je op de hoogte van de persoonlijke ervaringen vanuit de UT-gemeenschap. De FAQ is geactualiseerd en kan je vinden via www.utwente.nl/nl/corona. Mocht je daar geen antwoord vinden op je vraag, dan kan je een mail sturen aan info@utwente.nl.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)