UTVrijhof CultuurNieuws archiefEen terugblik op 2018 en een vooruitblik op 2019

Een terugblik op 2018 en een vooruitblik op 2019 door Tineke Grootenboer

2018

Sinds januari 2018 gebruiken we zo nu en dan de UB als podium, met als eerste de Versjes van Lars, gevolgd door de kleinste Escape Room ter wereld in februari. Wisten jullie te ontsnappen?

In maart hadden we veel jong talent over de vloer: eerst de halvefinalisten van het Amsterdams Kleinkunst Festival, later in de maand een bus vol dansers van Codarts Rotterdam.

Hoogtepunt van april was wat mij betreft UR, een voorstelling waarvan ik vermoed dat ook de heren van Vrijhof Techniek die niet snel zullen vergeten.

Hoewel ik niet weet wat meer werk was: UR of het project Brass & Brel in mei… Wel weet ik dat Micheline en SHOT die avond een prachtig concert neerzetten!

Verder gingen we bij wijze van experiment in de bus naar Almere voor het theaterspektakel MARE.

Van juni  op de Campus kreeg ik niet veel mee; ik zat immers op Terschelling om bij Oerol te spotten voor komend seizoen.

Ook in juli was ik on the road en zag ik op diverse festivals al voorproefjes van wat later nog naar Enschede komt.

Terug op de Campus maakten we in augustus veel leuke kiekjes van eerstejaars in de CantaXL en bleek bij het uitdelen van de Vrijhof KeepCups dat blauw van veel studenten de lievelingskleur is.

In september danste Vloeistof op een dak naast het Torentje van Drienerlo, een prachtig gezicht en mooi tussen de buien door.

We hadden trouwens ook een mijlpaaltje in september: voor het eerst in jaren konden we eindelijk weer e-tickets scannen. Lang leve Eventix!

Over mijlpaaltjes gesproken: in oktober raakte voor de allereerste keer de Global Comedy Night al in de voorverkoop uitverkocht. Dus geen gesleep met de kassa naar de Bastille. Dat willen we vaker!

Wat van mij ook wel vaker mag: de Vrijhof Dinner Deal, voor het eerst als experiment in november; daghap in combinatie met de voorstelling Kinderen van Aleppo. Met een beetje geluk wordt dit vervolgd.

Als uitsmijter de dag met de dames van MAN||CO in december: een dansworkshop, een dansvoorstelling en als klap op de vuurpijl  een afterparty in het Theatercafé, waarbij publiek en makers elkaar troffen op de dansvloer.

2019

Nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen: wie wint de allereerste Vrijhof PubQuiz op maandag 14 januari? Het eerste team-ticket is inmiddels al verkocht.

En dan februari, wist je dat we dan de tiende(!) editie van de Global Comedy Night hebben? Misschien een feestje waard?

Eind maart hebben we een heuse première in huis: Frank Blueka’s Einstein was a Rolling Stone, muziektheater met een vleugje wetenschap.

In april komen de finalisten van het Groninger Studenten Cabaret Festival terug: Henk  Overdijk, Melise Yazgili en Tijmen Dokter. Ik ben heel benieuwd hoe hun programma’s zich sinds september 2018 ontwikkeld hebben.

In mei  gaan we weer fijn buiten spelen; van Piazolla en Salgán tot Chopin, je kunt het straks allemaal horen op het mooiste plekje van de Campus!

In juni zijn Vrijhof en Openluchttheater helemaal voor de culturele verenigingen en in juli is het vast weer heel stil in de Vrijhof.

Maar we gaan zeker ook weer iets moois bedenken voor de Kick-In in augustus. En… ik heb al wat ideetjes voor september.

Voor oktober heb ik Het Debuut geboekt. Wie er precies komen spelen horen we van de zomer. Altijd spannend.

In november kunnen jullie kennismaken met de masterstudenten Klassiek van Artez Conservatorium Zwolle. Zij zullen komend seizoen maar liefst 3 concerten neerzetten. Een samenwerking waar ik me erg op verheug.

En dan is het alweer december, de maand waarin we voor het eerst de finalisten van het Amsterdamse Studenten Cabaret Festival over de vloer krijgen. Tot voor kort alleen in Amsterdam te zien, nu ook in Enschede!

Genoeg om naar uit te kijken dus!