UTVrijhof CultuurCarillonbespeling

Carillonbespeling Marko Sturm

Week van de Nederlandse beiaardmuziek

Op 20 juni 2018 bestaat de Nederlandse klokkenspel-vereniging (NKV) 100 jaar. Om dit jubileum te vieren, heeft de NKV alle beiaardiers in Nederland gevraagd om in de beiaardbespelingen in de week van 18 t/m 24 juni zo veel mogelijk beiaardmuziek van Nederlandse componisten uit de afgelopen 100 jaar te spelen. Bovendien heeft componist Leo Samama speciaal voor dit jubileum de compositie “Centenary Bells” geschreven.

Het campuscarillon van de Universiteit Twente sluit zich bij dit initiatief aan.

Op het (voorlopige) programma staan o.a. de volgende werken:

Albert de Klerk: Drie stukken voor kleine beiaard

Anton van Ooik: Suite in oude stijl

Leo Samama: Centenary Bells

Sjef van Balkom: Toccata voor beiaard

Over de NKV

De NKV heeft als opdracht het beschermen, bewaren en verspreiden van de beiaardcultuur. Zij werkt hieraan door de belangstelling voor de beiaardcultuur in stand te houden en te vergroten. Voor meer informatie zie: www.klokkenspel.org.

Over het campuscarillon

Het campuscarillon is bij de opening van de UT in 1964 geschonken door diverse gemeenten uit de regio. Sinds die tijd is het carillon altijd bespeeld door studenten en medewerkers van de UT.