(c) Anne van Zantwijk - Lotte
(c) Anne van Zantwijk - Maria
(c) Anne van Zantwijk - Beth & Flo

AKF on Tour Lotte, Maria, Beth & Flo

Na drie intensieve en spannende selectierondes presenteert het Amsterdams Kleinkunst Festival de zes halve finalisten van de AKF Sonneveldprijs 2020!

Deze cabaret- en kleinkunsttalenten gaan van januari tot april met hun zelfgeschreven programma’s op een landelijke try-out tournee. Daarbij worden ze gecoacht door verschillende theatermakers en regisseurs en volgen ze diverse Keep an Eye Masterclasses. Vlieguren maken, schrijven, schrappen en ontwikkelen. Alles om straks goed voorbereid de ‘Halve Finales’ in Theater Bellevue in Amsterdam te kunnen spelen.

Claudia de Breij, Maarten van Roozendaal, Van der Laan en Woe, Louise Korthals, Richard Groenendijk, Pieter Derks, Eva Crutzen en Yentl en de Boer stonden eerder in de finale van de AKF Sonneveldprijs. Wie weet tref je vanavond al de winnaar van de AKF Sonneveldprijs 2020!

Met vanavond: Lotte, Maria, Beth & Flo

Lotte Velvet - Ondergrond

Lotte Velvet (1984) heeft genoeg over het weer gepraat: de Apocalyps nadert. Gewapend met elektrische gitaar en scherpe blik neemt ze je mee in haar kijk op onze maatschappij. Klimaatactivisten, politici en onderbuikstemmers komen aan het woord in een muzikale en talige mix van punk tot poëzie. Kritisch, maar met compassie, want we zijn allemaal wel eens op het verkeerde moment ergens binnengekomen.

Lotte Velvet woont in Rotterdam en is naast kleinkunstenaar ook forensisch psycholoog. Ze schrijft gedichten en theaterteksten en speelde in verschillende bandjes viool, gitaar en toetsen. Haar helden zijn onder andere Patti Smith, Kate Tempest en Andy Warhol.
Ze maakte onderdeel uit van het cabaretcollectief CabaRot en studeerde in maart 2019 af bij Studio Selma Susanna in Amsterdam. Ze treedt op als sneldichter en schrijft actuele liedjes voor het programma Andermans Veren.

Maria Kraaijkamp - Alles onder controle

Maria Kraaijkamp ziet het van kleins af aan al somber in. Ze is het zonsverduisteringetje in huis, maar maakt er gelukkig wel muziek bij. In haar voorstelling ‘Alles onder controle’ deelt ze á la Hans Dorrestijn -maar dan vrouw en millennial - haar originele gedachten en observaties, gewapend met gitaar. En passant geeft ze nog een paar nuttige tips om het leven draaglijk te houden en vindt ze zelfs wat lichtpuntjes in de duisternis. Lachend de treurigheid verbijten: laat dat maar aan Maria over.

Maria (1983) stond op haar zesde voor het eerst op een podium als zingende boom en had altijd wel iets vertellen in de kring. Haar liefde voor zingen en verhalen vertellen is gebleven; op het podium en daarbuiten. Na haar studie Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam dreigde ze haar dagen op kantoor te gaan slijten, tot ze in februari 2019 voor het eerst een paar eigen liedjes zong in de Open Bac. Het werd in één klap duidelijk: Maria hoort niet in de kantoortuin thuis, maar in het theater.

Beth & Flo - Niet wat je denkt

Gewapend met een sloophamer breken Beth & Flo alle muren af. De muren van het studeerkamertje waar hun piano staat en waar ze urenlang, jarenlang, eindeloos etudes en fuga’s van Bach hebben geoefend. De muren van die hele klassieke concertwereld waarin ze gevangen zitten moeten kapot. Ze willen eruit! Veel liever gaan ze apenkooien, snoep scheppen en liefdesliedjes zingen. Ver weg van de gebruikelijke regels in de wereld waar ze vandaan komen, ver weg van de tradities. Ze willen op avontuur!

Beth & Flo bestaat uit Elsbet Remijn (1989) en Claudette Verhulst (1988, de Flo van het duo; lang verhaal). Ze zijn beiden opgeleid als klassiek pianist aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar ze ontdekten graag samen op het podium te staan. Als pianoduo vielen Beth & Flo al snel op en speelden ze in zo’n beetje alle grote concertzalen in het land. En in het theater… tja, daar moeten ze alles nog ontdekken. Gedreven door hun missie om klassieke muziek voor iedereen toegankelijk te maken, grijpen ze deze uitdaging met vier handen aan.

EET JE MEE?

Voor wie er een compleet avondje uit van wil maken is er nu de Vrijhof Dinner Deal!
Lees meer/bestel.

Studenten€ 5,-