UTFaculteitenETNieuwsLiving Smart Campus start tweede ronde projectvoorstellen
Green Team Twente

Living Smart Campus start tweede ronde projectvoorstellen

Het College van Bestuur doet voor de tweede keer dit jaar een oproep aan de UT gemeenschap om met projectvoorstellen voor Living Smart Campus te komen.

Deze oproep is een vervolg op het succes van de eerste ronde begin dit jaar, waarin met zes geselecteerde projecten is geëxperimenteerd.

Begin 2016 heeft het College van Bestuur de UT gemeenschap opgeroepen om met voorstellen voor projecten in het kader van Living Smart Campus (LSC) te komen. Daar is met veel enthousiasme op gereageerd. Uit de ruim vijftig voorstellen zijn er zes geselecteerd om te realiseren en te monitoren. Op basis van de ervaringen met de zes projecten heeft het college besloten om voor de realisatie van een Living Smart Campus programma een Platform in te richten. De leden van het Platform zijn inmiddels benoemd. De voorzitter van het Platform LSC is Maarten van Steen, wetenschappelijk directeur CTIT. De leden van het Platform beoordelen in november de binnengekomen voorstellen op criteria die opname in het Living Smart Campus programma al dan niet rechtvaardigen.

Wat is het Living Smart Campus Programma?

In het Living Smart Campus programma wordt gewerkt aan oplossingen voor complexe maatschappelijke vraagstukken waar wetenschap voor nodig is. Om mogelijke oplossingen te verkennen wordt de campus in zijn functie als leefomgeving ingezet als onderdeel van experimenten. De campus biedt daarvoor een unieke plek om oplossingen voor te bereiden vóórdat deze in de samenleving worden geïntroduceerd. Studenten en wetenschappers wonen en werken in de nabijheid, wat het uitvoeren van experimenten eenvoudig en zichtbaar maakt.

Wat biedt het Living Smart Campus Programma voor deelnemers?

Deelnemen in het Living Smart Campus programma is aantrekkelijk vanwege het experimenteerpodium dat geboden wordt. Een project binnen het LSC programma kan leunen op bestuurlijk commitment, krijgt makkelijker de betere toegang tot dienstverlening, meer zicht op mogelijke verbindingen met andere onderdelen van de UT, direct toegang tot financieel advies voor het verkrijgen van funding en uitwerking naar business models en meer exposure voor het project.

Criteria waar projectvoorstellen aan getoetst worden

Projectvoorstellen voor het Living Smart Campus programma van de UT worden getoetst aan:

• Aantoonbare relevantie voor en betrokkenheid van externe (niet-UT) partijen
  • Wetenschappelijke uitdaging
  • Betrokkenheid van primair proces en ondersteuning
  • Het openstaan voor deelname van anderen
  • Inzet van de campus als leefomgeving
  • Looptijd (totale duur maximaal 2 jaar voor wat betreft de inzet van de campus)
  • Eigen financiering, dan wel potentie voor het verkrijgen van funding (2e/3e geldstroom)
  • Duidelijke planning met concreet te behalen resultaten.

Op 8 november is de sluitingsdatum van de oproep en start het Platform met de beoordeling van de inzendingen. De indieners van de geselecteerde projecten worden uitgenodigd voor een workshop op 8 december.

Meer informatie: ga naar de website van het Living Smart Campus programma.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)