Workshop Systemisch kijken
Een andere blik op gedoe in teams
Waarom verslijt een team 3 leidinggevenden in 2 jaar tijd? Waarom lukt het maar niet om een team goed samen te laten werken, ook nadat bijna het halve team is gewisseld? Waarom krijgt die nieuwe talentvolle hoogleraar maar geen voet aan de grond? Waarom kosten bepaalde vergaderingen zoveel energie?
Vragen die we in onze werkpraktijk binnen de universiteit regelmatig tegenkomen, maar waarvan we niet altijd het ‘waarom’ snappen. Door systemisch naar deze en andere vormen van gedoe in teams te kijken, krijg je er een nieuw, ander perspectief bij.
Wat kun jij doen vanuit jouw plek binnen de UT om de teams waar je voor werkt én zelf in zit vitaal te maken? In deze workshop, ‘Een andere blik op gedoe in teams’, laten we je graag kennismaken met de basisprincipes voor een gezond team en ontdek je hoe ‘problemen’ misschien juist wel de oplossing zijn.
Deze workshop wordt gegeven door Petra van de Kop en UT collega Janneke de Sousa
Petra van de Kop
Petra van de Kop is werkzaam als adviseur en coach en heeft ruime ervaring in de academische context. Zij is hoofdtrainer Systemisch Adviseren bij het Bert Hellinger Instituut. Haar interesse ligt in het toepasbaar en toegankelijk maken van systemisch werk. Dat doet zij door samen op zoek te gaan naar wat het zo logisch maakt dat de energie weglekt, dat er weerstand is, of iets ondanks vele pogingen maar niet wil lukken. En mensen, teams en organisaties tools in handen geven om praktische interventies te doen die bijdragen aan vitaliteit.
Janneke de Sousa
Janneke de Sousa is werkzaam als Programmamanager Career Development Centre bij de Universiteit Twente. In haar dagelijkse praktijk brengt het systemisch kijken een nieuw perspectief op dezelfde vragen en daarmee een heel repertoire aan andere interventies. Het heeft haar taal gegeven voor wat ze onbewust als wist en heeft haar rol als adviseur verstevigt en verdiept. Het geeft veel voldoening om vanuit het fundament te bouwen aan een vitaal universitair systeem en die kennis ook weer te delen en door te geven.