UTCitizen ScienceKick-off Shaping Expert Group Citizen Science op vrijdag 20 november

Kick-off Shaping Expert Group Citizen Science op vrijdag 20 november

Onderwijs en wetenschap nog steviger verbinden aan de opgaven van de samenleving is misschien wel hét thema van de nieuwe visie van de UT, Shaping2030. Er zijn diverse manieren om dat te doen, citizen science is daar één van. Op vrijdag 20 november aanstaande, van 11 uur tot 12 uur, ben je van harte welkom om de kick-off van de Shaping Expert Group Citizen Science bij te wonen.

Samenleving vroegtijdig betrekken bij wetenschappelijk onderzoek

Als we vinden dat de maatschappelijke relevantie van ons onderzoek groot moet zijn, dan is het vreemd dat we de samenleving vaak pas in een late fase laten aansluiten. Citizen science kan zowel bottom-up (vanuit de samenleving) als top-down (door onderzoekers geïnitieerd) ontstaan. Citizen science wil zeggen dat er op gelijkwaardige basis wordt samengewerkt aan maatschappelijke uitdagingen op wetenschappelijke wijze. Zowel burgers als onderzoekers hebben hierbij een actieve rol en halen profijt uit de samenwerking.

Geen doel op zich maar een middel

Citizen Science moet geen doel op zich zijn, maar het kan ondersteunen om andere vragen te stellen, nieuwe inzichten te vergaren, en tegelijkertijd het lerend vermogen van onze samenleving te vergroten. Zelfs op plekken of in academische disciplines waar je het niet verwacht, kan de inbreng van burgers juist heel waardevol zijn. Die kansen verkennen we graag met elkaar, om op die manier de brug tussen samenleving en wetenschap te slaan.

Naar een meer gelijkwaardige samenwerking

Citizen science is zeker geen nieuw begrip; verschillende wetenschappers passen al principes van citizen science toe, zonder het zich altijd te realiseren. Wat wél nieuw is, is de aandacht voor citizen science en met name om de burgers en zijn of haar expertise als volwaardig te beschouwen en ook als zodanig een plek te geven in onderzoek. En hoe burgers in de verschillende fases van onderzoek een rol (kunnen) hebben zodat de samenwerking voor beiden van meerwaarde is.

Shaping Expert Group Citizen Science

Vanuit Shaping2030 zijn zes zogeheten Shaping Expert Groups geformeerd: teams met experts uit verschillende werkvelden die samen een voortrekkersrol nemen. Dat doen ze door initiatieven met elkaar te verbinden, kennis en ervaringen te delen met en binnen de organisatie, en nieuwe ontwikkelingen (mede-)mogelijk te maken. Tijdens de kick-off van de Shaping Expert Group Citizen Science geven we je graag een kijkje in wat de ideeën zijn voor vervolgstappen. Samen willen we ontdekken hoe we de kansen van citizen science optimaal kunnen benutten.

Citizen Science Conferentie

De kick-off wordt online gehouden en vindt plaats voorafgaand aan de conferentie ‘Let’s go together: shaping the future of Citizen Science’. Deze wordt gehouden op vrijdag 20 november van 13 uur tot 15 uur en wordt uitgezonden vanuit DesignLab. Diverse nationale en internationale sprekers uit wetenschap en samenleving delen hun ervaringen en geven tips en tricks. Meer informatie over de conferentie vind je op de website. Tijdens de conferentie wordt de Citizen Science Hub gelanceerd. Je bent van harte welkom om de conferentie bij te wonen, aanmelden is wel noodzakelijk.

Sabine Wildevuur, sponsoring dean Shaping Expert Group Citizen Science
Renske van Wijk, Shaping Expert Group lead

Aanmelden voor de kick-off
Ja, ik ben er bij!
Voor de kick-off maken we gebruik van de inschrijfmodule van de Citizen Science Conference. Als je aanvinkt dat je medewerker, onderzoeker of student bent, wordt een extra vraag gesteld aan welk onderdeel je wil deelnemen.