UTTechMedCHOIRNieuwsZiekenhuis houdt vaak onnodig OK vrij voor spoedgevallen

Ziekenhuis houdt vaak onnodig OK vrij voor spoedgevallen

Ziekenhuizen reserveren vaak onnodig tijd, ruimte en faciliteiten voor spoedgevallen.

Dat blijkt uit onderzoek van Nardo Borgman die aan de Universiteit Twente een computersimulatiemodel ontwikkelde. Daarmee kun je het gebruik van operatiekamers doorrekenen om tot een optimale situatie te komen. Borgman promoveerde op 23 juni op zijn onderzoek aan de Universiteit Twente.

Simulatiemodel

Uit het onderzoek van Borgman blijkt het vrijhouden van operatiekamers (OK’s) zoals dat nu gebeurt in de meeste ziekenhuizen, vaak onnodig te zijn. Borgman ontwikkelde een simulatiemodel. Hiermee kun je razendsnel allerlei factoren die spelen rond de operatiekamers in een ziekenhuis doorrekenen. Het model bootst het dagelijks gebruik van deze OK’s na zodat je kunt bekijken hoe je het beste om kunt gaan met spoedpatiënten. Omgaan met spoedpatiënten kun je doen door een OK vrij te houden voor spoedgevallen of juist door spoedpatiënten te laten ‘inbreken’ in reguliere OK’s en daarmee de afspraken van reguliere patiënten uit te stellen. De derde optie is om deze beide methodes te combineren. Het model simuleert voor verschillende factoren (het aantal OK’s, aantal patiënten, hoeveel procent is spoed, et cetera) hoe deze drie strategieën het doen qua uitloop en wachttijd. Hiermee krijg je inzicht in welke strategie het beste is voor een specifieke ziekenhuissituatie.

Stijgende druk op ziekenhuizen

Ziekenhuizen zijn door de vergrijzing, toegenomen uitgaven en stijgende zorgvraag genoodzaakt efficiënter te werken. Borgman: “Het behandelen van spoedpatiënten hoeft niet ten koste te gaan van je gewone patiënten. Als je goed inzet op je planning dan kun je zowel de spoedpatiënten als de reguliere patiënten snel helpen.”

Managers

Het online simulatiemodel is onder meer goed te gebruiken door OK-managers. Ze kunnen de factoren voor hun ziekenhuis invullen: hoeveel OK’s zijn er, hoeveel patiënten, wat is de duur en variabiliteit van ingrepen, hoeveel procent is spoed, et cetera? Dan rollen er resultaten uit: hoe scoor je op wachttijd, benutten van je OK. Een ziekenhuismanager kan er zo achter komen welk beleid voor zijn ziekenhuis het beste werkt.

CT-scans

Borgman keek in zijn onderzoek ook naar de logistiek rondom CT-scans. Hierbij heb je te maken met patiënten op afspraak en daarnaast komen er spoedpatiënten tussendoor via de spoedeisende hulp. Borgman: “De spoedeisende hulp kent een goed voorspelbare curve in de tijden waarop het druk is, en wanneer het rustig is. Wanneer je de afspraken voor de reguliere patiënten voor CT-scans plant op de tijdstippen waarop het rustig is op de spoedeisende hulp, zie je dat de wachttijd voor beide groepen patiënten sterk verkort wordt.”

CHOIR

De UT-onderzoeksgroep CHOIR (Center for Healthcare Improvement & Research) is continu bezig om zorgprocessen efficiënter te organiseren. Met wiskundige modellen en computersimulaties rekenen ze door welke werkwijze optimaal is. Ziekenhuizen hebben zo een objectief en onderbouwd beeld van de juist werkwijze.

Borgman was tijdens zijn promotieonderzoek aan aantal dagen per week werkzaam in het Haga ziekenhuis in Den Haag. Het onderzoek van Borgman is financieel mogelijk gemaakt door dit ziekenhuis.’

Technische bedrijfskunde

Borgman volgde de bacheloropleiding Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente. Als technisch bedrijfskundige maak je organisaties en bedrijfsprocessen efficiënter, maximaliseer je de winst, minimaliseer je de risico’s en verbeter je de kwaliteit en concurrentiepositie. In de opleiding Technische Bedrijfskunde leer je ook hoe je de benodigde veranderingen effectief doorvoert en hoe je de gevolgen ervan kunt inschatten voor de organisatie, het personeel, de financiën en de marktpositie. Hierbij combineer je kennis uit de vakgebieden bedrijfskunde, ICT, wiskunde en techniek.

K. Hovestad (Kim)
Persvoorlichter (aanwezig ma, di-ochtend, do)