Afval = grondstof Als we het goed scheiden..

Donderdag 23 januari: een blauw zeil is neergelegd met aparte vakken voor swill (food waste), papier, Plastic/Blik/Drankenkartons (PMD) en restafval. SUEZ, de afvalinzamelaar, stond klaar om de afvalbakken van de UT aan een inspectie te onderwerpen. UToday en enkele UT-ers hielpen mee.

Wanneer afval goed gescheiden wordt, kan het hergebruikt worden. Van plastic afval worden bankjes gemaakt, vogelvoederhouders, kinderwagens en nog veel meer.

uitgevoerde Afval analyses

Vrijhof

In de Vrijhof, het is tentamentijd, wordt er veel gestudeerd. Dat is te zien aan de snoeppapiertjes. Een stuk karton was ook bij het restafval terecht gekomen: ”dat mag gewoon in de papier bak”. SUEZ weegt elke afvalzak voor sortering en na de sortering worden de 4 afvalstromen apart gewogen. Over een paar weken komen ze met een uitgebreide analyse.

Tijdens het sorteren komen er vragen naar boven: “waar moeten kartonnen bekertjes en kommetjes?” Is er geen duidelijkheid of de coating oplosbaar is, dan moeten ze helaas nog bij het restafval. Is papier heel veel vies geworden dan kan het de verwerking van het ‘goede’ papier verstoren en moet het ook bij het restafval.

Spiegel

In de Spiegel zijn er vanwege de tentamentijd geen colleges, dus geen studenten. Het kantoorpersoneel op de begane grond doet de afvalscheiding goed, blijkt.

Waaier

In de Waaier zit de restafval zak verbijsterend vol met afval dat herbruikbaar is, en in de PMD bak mag.Ook voedselcontainers van polystyreen mogen, mits er het recycle symbool op staat, bij het PMD.

Er is plastic dat van fossiele bronnen komt, dat mag bij het plastic. Het biologisch afbreekbare bruine bestek mag dat niet. Het composteert ook niet even snel als etensresten dus het kan (nog) niet als gft verwerkt worden. Het moet dus bij het restafval.

Zo zit er toch nog best veel vervuiling in de PMD bak.

Horst

In de Horst halen we een restafval zak op bij een studievereniging. “Ja, we zijn net van bestuur gewisseld, daarom hebben we nu het afval niet gescheiden gehouden”.Ze hebben behoorlijk wat theedrinkers. Een gft bakje dat om de hoek in de UT bakken geleegd kan worden zou een goed idee zijn. En een afvalbak kan bestempeld worden als PMD bak waar alle verpakkingen van plastic, blik of drankenkartons in mogen. Voor de papieren bekertjes moet uitgezocht worden of de coating laag oplosbaar is of niet. Zo niet, dan moeten de bekertjes bij het restafval.

Het is ook niet altijd even makkelijk..

Twee theezakjes

Twee bestemmingen. Links is afbreekbaar, het zakje rechts is gemaakt van plastic. Er moet dus ook gelet worden op welke soort thee er ingekocht wordt!

WIL JE MEER WETEN OVER DUURZAAMHEID OP DE UT?

Website: https://www.utwente.nl/sustainability
Email: sustainability@utwente.nl

Join the UT sustainability communityhttps://www.utwente.nl/register-sustainability