Leerbeperking

Studeren met dyslexie

Een student met dyslexie heeft moeite met schriftelijke taal, het lezen en schrijven en dikwijls ook met het verwerken van informatie.

De juiste klank-tekenkoppeling is lastig. Lezen en schrijven blijft een aandachtvragende activiteit en kost veel extra tijd.

Kenmerken

  • Moeite met lezen en schrijven.
  • Koppeling letter-klank.
  • Lage verwerkingssnelheid van woorden.
  • Maken van spelfouten.

Positieve Kenmerken:

  • Denken in concepten / beelden.
  • Denken vanuit het overzicht.
  • Gedegen informatieopname.

Dyslexie gaat vaak samen met:

  • Faalangst.
  • Gebrek aan zelfvertrouwen.
  • Concentratieproblemen.
  • Stress, presteren onder tijdsdruk.
  • Moeite met persoonlijke organisatie.

problemen in de onderwijssituatie

  • Colleges volgen: combinatie van luisteren en aantekeningen maken.
  • Bestuderen en verwerken van grote hoeveelheden studiemateriaal.
  • Planning en organisatie van de studie.
  • Formuleren van een antwoord op de vraag.
  • Nuances onderscheiden in meerkeuze vragen.
  • Correct lezen van de vraag en interpreteren van de opdracht.
  • Schriftelijke presentaties/opdrachten (rommelige structuur, verkeerde zinsverbanden, spelfouten)
  • Schriftelijke toetsen maken.
  • Deelnemen aan werkgroepen (samenwerken met en verwachtingen van anderen).
  • Engelstalig onderwijs.

Mogelijke onderwijsmaatregelen en voorzieningen

Een verklaring is nodig die de aanvraag voorzieningen en regelingen wegens persoonlijke omstandigheden rechtvaardigt. Procedure aanvraag voorzieningen: raadpleeg het stappenplan.

begeleiding(tips)/onderwijsmaatregelen

  • Bespreek mogelijkheden van gebruik van tekst-naar-spraak-software Kurzweil 3000 bij schrijfproblemen en als leerondersteuning bij studeren.
  • Bespreek mogelijkheden van gebruik van spraakherkenningssoftware Dragon Naturally Speaking.
  • Verstrekken van digitaal studiemateriaal.
  • Ondersteuning bij planning, leren studeren en structureren.
  • Wijzen op trainingen en studievaardigheden.

toetsvoorzieningen

  • Verlenging toetstijd.
  • Vergroting van de opgaven. 
  • Gebruik leesliniaal toestaan.
  • Tekst-naar-spraak software Kurzweil.
  • Gebruik van laptop.
  • Gebruik van woordenboeken.
  • Alternatieve toetsvorm.

Bruikbare hulpmiddelen

Interne Aanbod begeleiding

Voor opleidingsgebonden begeleiding is de studieadviseur van de opleiding het eerste aanspreekpunt.
Voor opleidingoverstijgende individuele begeleiding en advisering zijn de studentbegeleiders van Student Affairs Coaching & Counselling te raadplegen.

interne aanbod ondersteuning

UT ondersteuningsaanbod van trainingen, workshops, studievaardigheden.

regelingen bij studiebeperking


voor studenten met een studiebeperking zijn er verschillende
ondersteunende regelingen
naar de regelingen
Overzicht van interne en externe ondersteunende (financiële) regelingen bij studiebeperkingen.

externe aanbod begeleiding en ondersteuning

Tips voor docenten

  • Gebruik overzichtelijke teksten (contrast, opmaak, gebruik schreefloos lettertype, 12 punts grootte bv. Arial, duidelijke alinea's, interlinie, kopjes). Zie Richtlijnen educatief materiaal voor mensen met dyslexie (Dedicon).
  • Verstrek vooraf hand-outs of inhoudsopgave van de college/lesstof.
  • Breng zoveel mogelijk structuur aan in de teksten.
  • Bied informatie waar mogelijk visueel en auditief aan.
  • Stijlfouten of spellingsfouten niet meetellen in de beoordeling.
  • Bij presentaties:
    • één thema per dia
    • beperk je tot 5-7 regels tekst per dia
    • maak handouts vooraf beschikbaar via black board.

Overzicht deskundigheid bevorderende activiteiten voor docenten en studiebegeleiders.

Tips voor studenten

  • Informeer je studieadviseur en vraag advies.
  • Informatie studeren met dyslexie aan de UT
  • Gebruik Kurzweil bij studeren.
  • Werk samen met andere studenten door regelmatig de stof met hen te bespreken.
  • Maak gebruik van Mindmappen
  • Maak gebruik van leesstrategieën (Taalwinkel)
  • Raadpleeg de studietips.
  • Studeersnel.nl: online leerplatform voor het delen van documenten (samenvattingen, oude tentamens, college aantekeningen en uitwerkingen).  

informatiebronnen

Literatuur/publicaties

Websites

Video/films

  • Studeren met dyslexie
    Documentaire (30 minuten) over jonge mensen met dyslexie die hun studie aan de universiteit volbrachten. Zij getuigen van obstakels tijdens hun studietijd. (Universiteit Gent).
  • Tips van Mark Tigchelaar over lees- en geheugentechnieken, effectiever werken en timemanagement.