ONDERZOEK

de onderzoekslijnen van het project zijn reeds in december 2020 afgerond. hieronder een overzicht van de uitgevoerde onderzoeken en uitkomsten.

Effectiviteit RIDE assessment en RIDE training

21st Century Skill: samenwerkingsvaardigheden en reflectie

Participanten: aanvang 198 eerstejaars MBO techniek studenten

Design: Experimenteel pretest-interventie-posttest design met drie condities: RIDE training, RIDE training met RIDE assessment, controle conditie.

Resultaat: De effectiviteit van de tool blijkt uit het gegeven dat studenten die met de RIDE assessment werkten een hogere kwaliteit van samenwerking en betere leerresultaten hadden dan studenten in de andere condities. Communicatie van studenten die met de RIDE assessment was onder andere meer on-task, responsiever, kritischer, socialer en beter afgestemd.

Effectiviteit Concept Mapper, Aggregated Concept Mapper en Reflectie add-on

21st Century Skill: kennismonitoring en reflectie

Participanten: aanvang 197 eerstejaars MBO techniek studenten

Design: Experimenteel pretest-interventie-posttest design met vier condities: conceptmapper, conceptmapper en aggregated concept map, conceptmapper met aggregated concept map en reflectie add-on en controle conditie.

Resultaat: Er is een trend zichtbaar welke suggereert dat studenten met de tool meer kennis verwerven, nadere evaluatie toont aan dat de mate van interactie met de samengevoegde conceptmap de mate van kennistoename voorspelt (hoe meer interactie des te groter de kennistoename).

Effectiviteit Time Planner en Time Checker

21st Century Skill: process monitoring en reflectie

Participanten: aanvang 93 eerste jaars MBO techniek studenten

Design: Experimenteel pretest-interventie-posttest design met twee condities: time planner en time checker en controle conditie.

Resultaat: Studenten overschatten zichzelf in eerste instantie (plannen te weinig tijd voor taken). Na een keer gewerkt te hebben met de leeromgeving blijkt de groep studenten die met de tool heeft gewerkt zichzelf vaker te onderschatten (overcompensatie, plannen te veel tijd) tov studenten die niet met de tool hebben gewerkt. Het onderzoek was te kort om de lange termijn effecten duidelijk in kaart te brengen. Wel blijkt dat de accuratesse van de voorspelling een voorspeller is voor de leerwinst (dwz hoe minder verschil tussen de voorspelde en daadwerkelijke tijd des te hoger de leeropbrengsten).

Vragenlijst 21st century skills MBO techniek docenten

Participanten: aanvang 108, 65 vragenlijsten compleet

Design: Online vragenlijst gebaseerd op de door het SLO ontwikkelde vragenlijst omtrent 21e eeuwse vaardigheden en de Approach to Teaching Inventory.

Resultaten: Over het algemeen zijn docenten redelijk op de hoogte van de 21e eeuwse vaardigheden, implementatie in de praktijk lijkt hierbij iets achter te blijven. Er blijkt een relatie tussen de mate waarin docenten studentgestuurd werken en de mate waarin zij aandacht besteden aan 21e eeuwse vaardigheden; hoe meer studentgestuurd zij werken des te meer aandacht ze besteden aan 21e eeuwse vaardigheden.

Effectiviteit Concept mapper, Aggregated Concept Map, Reflectie add-on, en klassikale reflectie

21st Century Skill: kennismonitoring en reflectie

Participanten: aanvang 253 eerstejaars MBO techniek studenten

Design: Experimenteel pretest-interventie-posttest design met vier condities: conceptmapper en aggregated concept map, conceptmapper met aggregated concept map en reflectie add-on (zelfstandige reflectie), conceptmapper met aggregated concept map en reflectie add-on met klassikale reflectieve dialoog, en controle conditie.

Resultaat: Voorlopige resultaten laten zien dat in elke conditie significant geleerd is en dat deze leerwinst in de conditie waarbij klassikale reflectie heeft plaatsgevonden significant hoger is ten opzichte van de andere drie condities. Daarnaast zijn de reflecties van de studenten die klassikaal reflecteerden meer gerelateerd aan domeininhoudelijke kennis dan de reflecties van de studenten die individueel hebben gereflecteerd. Dit resultaat illustreert de rol van externe input bij reflectie en schetst een effectieve strategie om student-gestuurd online leren te ondersteunen in de klas (i.e., met klassikale reflectie).

Effectiviteit RIDE assessment en klassikale reflectie met RIDE dashboard

21st Century Skill: samenwerkingsvaardigheden en reflectie

Participanten: aanvang 333 eerstejaars MBO techniek studenten

Design: Experimenteel pretest-interventie-posttest design met twee condities: RIDE assessment en RIDE assessment met RIDE dashboard ondersteunde klassikale reflectie.

Resultaat: De toevoeging van de docentondersteuning heeft voor de leeropbrengsten geen meerwaarde ten opzichte van de tool. Studenten verwerven evenveel kennis in beide condities. De data met betrekking tot de kwaliteit van de samenwerking (ruim 30 000 chat entries van studenten) is recent gecodeerd, analyse zal aan moeten tonen of één van de condities een meerwaarde heeft voor de kwaliteit van de samenwerking.