UTFaculteitenBMSTIMSSNieuws(e) TIMSS-2019 update

(e) TIMSS-2019 update

IN HET VOORJAAR VAN 2017 ZIJN ZOWEL LEERLINGEN OP TABLET ALS OP PAPIER GETOETST. ZODAT IN 2019 DE TIMSS OP TABLET KAN WORDEN AFGENOMEN.

PILOT

In het voorjaar van 2017 zijn zo'n 550 leerlingen getoetst op tablet als op papier. Voor het eerst mochten wij kennis maken met de tablet afname van TIMSS. De vragen kwamen uit de TIMSS-2015 toets en er werd getoetst met 8 verschillende versies. Het doel van dit onderzoek is om in de toekomst de TIMSS op tablet af te nemen. Hiervoor wordt eerst onderzocht of er verschillen zijn tussen de papieren toets afname en de tablet afname. Zo kunnen we nagaan of leerlingen beter/slechter presteren op de tablet. Daarnaast wordt deze pilot gebruikt om de digitale versie te verbeteren. Zo wordt er gesleuteld aan de toets, deze zal interactiever worden gemaakt en aantrekkelijker voor op de tablet. Daarnaast hoort hier een digitaal codeersysteem bij, waardoor het verwerken van de data sneller en eenvoudiger zal gaan.

PROCES

Het programma voor op de tablet ziet er veelbelovend uit. De ePlayer is gemakkelijk om te besturen en het gebruik van tablets in de klassen is snel en eenvoudig. Tot op heden bestaat de digitale toets nog uit dezelfde vragen als de papieren toets. Daardoor is het nog niet volledig gebruiksvriendelijk voor een tablet. Het doel voor het hoofdonderzoek is dat de vragen voor op de tablet interactiever en gebruiksvriendelijker worden. Echter hoorden wij de leerlingen weinig klagen tijdens de tablet afnames. De leerlingen hadden geen enkele moeite om de tablets te bedienen en vonden de toets een uitdaging. Als bedankje voor tweemaal hun uitstekende inzet zijn ze beloond met een presentje namelijk de op dit moment populaire ‘spinner’.

VERWACHTE RESULTATEN

De resultaten van de (e)TIMSS-2019 pilot worden in het najaar van 2017 verwacht.