Vakgroep Psychologie, Gezondheid & Technologie

Wat schrijven deelnemers in hun geluksdagboekjes over vriendelijke activiteiten die ze hebben uitgevoerd voor anderen?

 

 

Algemene informatie

Masterthese 

Intern

2 studenten

Zelf data verzamelen: Nee

Kwalitatief

10 EC

 

Opdrachtbeschrijving:

In het najaar van 2017 zijn we vanuit de UT met twee grootschalige onderzoeken gestart naar de effecten van een ‘vriendelijkheidsinterventie’. In het ene onderzoek werden deelnemers uit de algemene bevolking gerandomiseerd in één van de volgende vier groepen: (1) vriendelijkheidsinterventie met reflectie, (2) vriendelijkheidsinterventie zonder reflectie, (3) jezelf trakteren, en (4) wachtlijstgroep. De deelnemers in de interventiegroepen kregen de opdracht om gedurende zes weken dagelijks vriendelijk gedrag toe te passen, voor anderen (groep 1 & 2) of voor zichzelf (groep 3). Elke week vulden ze een geluksdagboek in over wat ze gedaan hadden. In het andere onderzoek werden tweedejaars studenten Psychologie gerandomiseerd in drie groepen: (1) vriendelijkheidsinterventie voor anderen, (2) vriendelijkheidsinterventie voor familie/vrienden, en (3) vriendelijkheidsinterventie voor vreemden. Zij kregen vergelijkbare instructies maar dan gericht op anderen, vrienden/familie of vreemden en voerden de interventie gedurende 4 weken uit. Van beide data is kwalitatieve data beschikbaar uit de geluksdagboekjes. Daarin werd gevraagd hoeveel activiteiten de deelnemers elke week uitvoerden, wat voor activiteiten en voor wie. In deze opdracht ga je met deze kwalitatieve data aan de slag.

 

Wie zoeken we?

We zoeken studenten die geïnteresseerd zijn in het uitvoeren van kwalitatief onderzoek en wat het doen van een vriendelijkheidsinterventie met mensen doet in hun dagelijkse leven. Wat doen ze voor wie? En wat vinden ze daarvan? (reflectie)

 

Wat bieden we?

Het interessante van dit project is dat je betrokken bent bij een innovatieve interventie en dat je als eerste kunt zien wat een interventie gericht op vriendelijkheid met mensen doet.

 

Begeleiders: 

1e begeleider: Nadine Köhle

2e begeleider: Marion Sommers-Spijkerman