UTFaculteitenBMSNieuwsSpelenderwijs komen tot onderwijsvernieuwing

Spelenderwijs komen tot onderwijsvernieuwing

Op 12 oktober presenteerden Marcus Pereira Pessoa (ET/DPM) en Klaasjan Visscher (BMS) hun onderwijsinnovaties aan een enthousiast publiek tijdens het evenement “Game & Play”, georganiseerd door het ComeniusNetwerk.

Het ontwerpen en ontwikkelen van een product of dienst is een lastige en vaak multidisciplinaire onderneming. Een terugkerende vraag in deze context is "hoe kies ik de juiste ontwerptools en -technieken die passen bij de eigenaardigheden van mijn project?" Met een Comenius Teaching Fellowship ontwikkelde Marcus Pereira Pessoa een kaartspel waarbij de studenten leren kiezen uit 63 verschillende ontwerptechnieken die het beste passen om de meest voorkomende problemen in de verschillende ontwerpfasen van conceptueel ontwerp tot de geïntegreerde systeemverificatie en validatie te voorkomen. Dit spel wordt nu gebruikt tijdens de cursus Modelleren van Technische Ontwerpprocessen.

Hoe kunnen toekomstige ingenieurs en sociale wetenschappers de inbedding van nieuwe technologieën in de samenleving leren begrijpen? Met een Comenius Teaching Fellowship ontwikkelde Klaasjan Visscher een rollenspelsimulatie waarin studenten zich in de schoenen van een stakeholder verplaatsen, de toekomst van een opkomende technologie naspelen en transdisciplinair leren samenwerken. Dit rollenspel wordt nu gebruikt in verschillende programma's van de Universiteit Twente.