UTFaculteitenBMSNieuwsVENI subsidie voor Monika Kuffer en Derya Demirtas

VENI subsidie voor Monika Kuffer en Derya Demirtas

De UT-onderzoekers Monika Kuffer (ITC) en Derya Demirtas (BMS) ontvangen een Veni-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Dit stelt hen in staat, drie jaar lang hun eigen onderzoeksideeën uit te werken. Monika Duffer doet onderzoek naar het in kaart brengen van achterstandswijken in ontwikkelingslanden, Derya Demirtas wil een betere strategie ontwikkelen voor de plaatsing van defibrillatoren (AED’s).

Van de 1151 ingediende voorstellen zijn door NWO 166 gehonoreerd met een Veni, goed voor in totaal 41,5 miljoen euro. Veni’s, ieder 250.000 euro, zijn bedoeld voor jonge pas, gepromoveerde onderzoekers, als stimulans om hun eigen onderzoeksideeën te kunnen uitwerken. Het  subsidieprogramma kent ook Vidi’s, voor onderzoekers die al wat verder in hun loopbaan zijn, en Vici’s, voor zeer ervaren onderzoekers.

Accounting for the unaccounted

Machine learning brengt bevolking van ‘onzichtbare ruimte’ in kaart

Dr. Monika Kuffer, UT, faculteit ITC, Urban and Regional Planning and Geo-Information Management

In steden in ontwikkelingslanden zijn nauwelijks gegevens beschikbaar over de locatie van achterstandswijken en hun inwoners of zijn gegevens erg onnauwkeurig. Deze gegevens zijn nodig ter ondersteuning van herontwikkeling, rampenbestrijding en gezondheidsbeleid. Dit project produceert data over het aantal mensen in achterstandswijken met behulp van satellietbeelden, machine-learning en lokale data.

De dunne lijn tussen leven en dood

Strategische plaatsing van AEDs

Dr. Derya Demirtas, UT, faculteit BMS, Industrial Engineering and Business Information Systems

De strategische plaatsing van middelen die kunnen worden ingezet bij noodsituaties is een uitdagend vraagstuk vanwege de vele onzekerheden. Derya Demirtas wil innovatieve oplossingsbenadering ontwikkelen die gebruik maakt van wiskundige optimalisatiemethoden en data analytics. Die gaat zij vervolgens toepassen om de responstijd en overlevingskans bij een hartstilstand te verbeteren dankzij een geoptimaliseerde strategische plaatsing van AED’s (defibrillatoren).

Lees meer over deze ronde VENI-toekenningen in het persbericht van NWO.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692