UTFaculteitenBMSNieuwsBarend van der Meulen benoemd tot hoogleraar Institutionele Aspecten van (Hoger) Onderwijs

CHEPS is verheugd te kunnen melden dat het bestuur van de Universiteit Twente per 1 september a.s. prof. dr. Barend van der Meulen heeft benoemd tot hoogleraar Institutionele Aspecten van het (Hoger) Onderwijs. De leerstoel is deel van de Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences.

Met de leerstoel versterkt de faculteit haar strategie om de expertise op het gebied van bestuurskunde, onderwijswetenschappen, en wetenschap en technologiestudies te verbinden. Barend van der Meulen zal Hans Vossensteyn opvolgen als directeur van CHEPS, het instituut voor hoger-onderwijsstudies.

Barend van der Meulen heeft meer dan 25 jaar expertise op het gebied van wetenschapsstudies, hoger onderwijs en technology assessment. Hij publiceerde onder meer over de relatie tussen overheden en universiteiten, academische carrières, Nederlands wetenschapsbeleid en de toekomst van universiteiten. Hij adviseerde diverse overheden, de Tweede Kamer, onderzoekfinancieringsorganisaties en de media over wetenschap en hoger-onderwijsbeleid.  Zijn recent interesses liggen op het gebied van wetenschappelijke integriteit, financiering en de relatie tussen kennis en beleid.

Op dit moment is Barend van der Meulen Hoofd Onderzoek bij het Rathenau Instituut en bijzonder hoogleraar Evidence for Science Policy aan de Universiteit Leiden. Barend over zijn benoeming:  “Dat CHEPS dit jaar 35 bestaat maakt de benoeming extra mooi. In 1989, kwam ik als jonge onderzoeker om samen met CHEPS een onderzoeksproject te doen. Er is veel veranderd sindsdien, maar niet onze gezamenlijke interesses in beleid voor hoger onderwijs en universiteiten. Met deze leerstoel hoop ik een nieuwe impuls te geven aan het onderzoek naar de rol en organisatie van hoger onderwijs – en  onderwijs in het algemeen – in de digitale samenleving.”

Meer informatie:

Martine van Hillegersberg

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)