UTFaculteitenBMSNieuwsUT brengt ‘High Tech, Human Touch’ naar Dutch Design Week

UT brengt ‘High Tech, Human Touch’ naar Dutch Design Week

design vormt brug tussen onderzoek en praktijk

Van hightech onderdak-pak voor daklozen tot sociale robot die je Frans leert. Universiteit Twente brengt – dit jaar voor het eerst aangejaagd door DesignLab – haar ‘high tech, human touch’-visie naar Dutch Design Week Eindhoven van 20-28 oktober. Nadruk bij de UT-projecten, die onderdeel vormen van de Dutch Design Week-tentoonstelling Mind The Step, ligt op het verbinden van wetenschappelijk onderzoek met de (toekomst)praktijk.

Dutch Design Week (DDW) behoeft voor ontwerpminnend Nederland geen uitleg. David Claassen - Masterstudent Industrial Design Engineering en student-projectleider vanuit DesignLab – omschrijft de gebeurtenis als “een groot feest”.

De grootsheid van DDW – vorig jaar tikte de bezoekersteller 335.000 aan en stonden tentoonstellingen verspreid over ruim 100 locaties - maakt gezamenlijke presentatie onmisbaar volgens het UT-projectteam. Juist als de term design niet vanzelfsprekend lijkt voor ‘jouw’ vakgebied.

“Het combineren van meerdere disciplines maakt je verhaal sterker. Wij jagen dit als DesignLab aan, omdat we als universiteit-breed platform aantonen dat design niet alleen voor ontwerpstudies is,” stelt Claassen. “Design gaat over de hele linie, van idee en prototype tot toepassing. Uit welk vakgebied je ook komt,” vult Miriam Iliohan, Projectmanager Universiteit Twente, aan. “Zo lijkt het leren van een vreemde taal een kwestie van pedagogiek. Toch maakte één van onze deelnemers met behulp van robottechnologie en principes van interactie-design een aantrekkelijk taalspel voor kinderen.”

Wouter Eggink, Universiteit Twente

Wij stellen de vraag ‘Hoe gaan we om met de ver reikende invloed van technologie op ons leven?’ centraal.

Wouter Eggink, Universiteit Twente

Maatschappelijke missie

UT-studenten en andere projectbetrokkenen lichten bij de DDW-tentoonstelling Mind The Step hun creaties toe. Ze maken zich samen sterk voor ‘design met een maatschappelijke missie’ vertelt Wouter Eggink, Assistent Professor en Projectcurator namens de UT.

“Bij veel projecten op DDW overheerst de – trouwens zeer interessante – artistieke en experimentele kant. Wij zetten de vraag ‘Hoe gaan we om met de ver reikende invloed van technologie op ons leven?’ centraal,” aldus Eggink. “Wij vinden het belangrijk dat we technologie, op een menselijke manier, ten goede inzetten. Design vormt op onze tentoonstelling een mooie brug tussen wetenschappelijk onderzoek en onze (toekomstige) dagelijkse praktijk.”

De ontwerpen en verhalen van de UT-creaties zijn van 20–28 oktober te bewonderen in Hal 2 (Klokgebouw 50, 5617 AB Eindhoven) bij de tentoonstelling ‘Mind The Step’. Tickets zijn – met studentenkorting – verkrijgbaar via de website van Dutch Design Week.

Met speciale dank aan het videoteam:
  • Enrico Bertolotti
  • Sem Lootsma
  • Pollus Fornerod
    onder begeleiding van David Claassen.

mind the step
contactpersonen universiteit twente

Algemeen te bereiken via mindthestep@utwente.nl.

Wouter Eggink

Assistent Professor Engineering Technology, ‘Creatief curator’/begeleider inzendingen UT voor Dutch Design Week, DesignLab Research Fellow

David Claassen

Student-projectleider, DreamTeam-lid DesignLab Universiteit Twente, Masterstudent Industrial Design Engineering