UTFaculteitenBMSNieuwsBMS: Where technology meets life @ CuriousU 2017

BMS: Where technology meets life @ CuriousU 2017

CuriousU combineert een summerschool met een festival en biedt daardoor een unieke ervaring: academische cursussen, muziek, sport, theater, inspirerende sprekers. De Faculteit BMS draagt net als afgelopen jaar, dit jaar weer bij aan vakken en activiteiten van CuriousU.

Veel BMS medewerkers zijn bij inhoudelijke programma’s betrokken. Daarom lichten we hier enkele mooie voorbeelden uit:

The Future of Health Technology

Annemieke Witteveen en Sofie Berghuis geven tijdens CuriousU een vak over de toekomst van zorg technologie. Het doel is om de bezoekers kennis te laten maken met nieuwe ‘health technologies’, en ook te leren hoe ze deze zelf kunnen ontwikkelen. De focus ligt hier op technologiën die bij MIRA, onderzoeksinstituut voor biomedische technologie en technische geneeskunde, ontwikkeld zijn, zoals bijvoorbeeld photoacoustic mammography (PAM) voor borstkankerdetectie.

Smart Cities

‘Smart Cities’ is een snel groeiend concept in zowel onderzoek als beleid. Dr Maya van den Berg begeleidt dit vak en streeft ernaar dat meer mensen van de aspecten van smart cities af weten en deze toe kunnen passen op hun eigen omgeving. In dit vak worden Smart Cities onderzocht via drie thema's. Ten eerste wordt de focus gelegd op middelen en infrastructuur (water, energie en mobiliteit). Ten tweede kijkt men naar de digitale stad (big en open data, geoinformatica). En ten derde analyseren de deelnemers sociale innovaties als nieuwe manieren om te besturen en gedragsverandering.

Health and Happiness

Teuntje Elferink and Jochem Goldberg hebben het vak ‘health and happiness’ opgezet. In dit vak laten ze zien hoe gezondheid en geluk met elkaar te maken hebben. Geïnspireerd door inzichten van gezondheidspsychologie, positieve psychologie, communicatiewetenschappen en eHealth, zal deze cursus de deelnemers inzicht te krijgen in vragen over hoe mensen gelukkig worden en hoe technologie gezondheid kan beïnvloeden.

Governance and Ethics of Technology

Technologische innovatie is een sociaal proces. De technologieën van vandaag hebben invloed op onze persoonlijkheid. Dr. Andreas Weber introduceert bestuurs- en innovatiestudies en ethiek van nieuwe technologieën en maakt met concrete voorbeelden duidelijk wat technologische innovatie als sociaal proces betekent.

Finance bootcamp for Smart Businesses

Hoe maak je slimme investeringsbeslissingen die waarde creëren? Deze vraag en nog veel meer andere vragen, beantwoordt Rez Kabir tijdens CuriousU. In onze moderne wereld kan goede kennis van financieel beheer een verschil maken. Gebrek aan kennis van financieel management kan belemmering zijn om beleggingen en financiering slim te beheren, winst te maken en bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

EntrepreneurialU

Joost Brinkman en  Annemarie Ridder geven deelnemers van CuriousU een kans om te beslissen of een carrière als entrepreneur iets voor hun is.  Het ontwikkelen van een ondernemende houding en relevante vaardigheden is van vitaal belang om voorbereid te zijn op het leven in de wereld van morgen. Dit gaan ze aan hand van workshops laten zien. De cursus is niet alleen voor ambitieuze ondernemers, maar voor ieder van ons!

Lees meer over CuriousU op de website. Het evenement vindt plaats op de Campus van 13 t/m 23 augustus 2017.