UTFaculteitenBMSNieuwsOnline tools project betrekt jongeren bij politiek en bestuur

Online tools project betrekt jongeren bij politiek en bestuur

NWO heeft een financiering van maximaal € 2,5 miljoen toegekend aan acht aanvragen voor routes van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA).

De route ‘Op weg naar veerkrachtige samenlevingen’ ontving financiering voor het themaprogramma ‘JOIN – jongeren in een veerkrachtige samenleving’. Dit themaprogramma wordt uitgewerkt door een groot aantal consortia. Een consortium waarin de UT, ROC van Twente, Stichting Twentement en Saxion vertegenwoordigd zijn, gaat in september 2017 van start met het deelproject ‘Meer Betrokken Overleg door Online Tools - Twente’ (MBO-DOT-Twente).

Project MBO-DOT-Twente

In het project ‘Meer Betrokken Overleg door Online Tools – Twente (MBO-DOT-Twente) wordt onderzocht of en hoe online-tools kunnen helpen MBO-studenten meer te betrekken bij overleg over de aanpak van (regionale) maatschappelijke vraagstukken. Doel van het project is het ontwikkelen van een digitaal ondersteunde methode, die niet alleen gebruikt kan worden binnen het onderwijs, maar ook daarbuiten. Prof. Bas Denters, één van de initiatiefnemers van het project: “Wij zijn heel blij met de toekenning van deze aanvraag. We weten al lang dat vooral jongeren weinig interesse hebben in politiek en bestuur. Nu krijgen we een kans daar ook echt iets aan te veranderen!”

Aansluiting bij NWA route

‘Veerkracht’ in de route VZS betekent dat samenlevingen en burgers maatschappelijke uitdagingen in de toekomst beter kunnen opvangen. Dat vraagt om participatie van burgers. Voor veerkrachtige samenlevingen is vooral de maatschappelijke en politieke betrokkenheid van jongeren van belang. Het project van het Twentse consortium richt zich op MBO-studenten – bij wie betrokkenheid relatief beperkt is. Binnen het project ontwikkelen de onderzoekers een methode om in het burgerschapsonderwijs van het MBO (digitale) competenties en houdingen te versterken. De methode wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen wetenschap, professionals, jongeren zelf en maatschappelijke partners.

Betrokken vanuit de UT

Vanuit de UT zijn vanuit de faculteit Behavioural and Management Sciences (BMS) betrokken: prof.dr. Bas Denters, dr. Henk van der Kolk, prof. dr. Susan McKenney en dr. Alexander van Deursen.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)