UTFaculteitenBMSNieuwsSamenwerking Nijmegen en Enschede in de versnelling
Prof. dr. Paul Smits decaan van de Raad van Bestuur van het UMC St Radboud en Prof. dr. Thom Palstra, Rector Magnificus van de UT.

Samenwerking Nijmegen en Enschede in de versnelling TURBO-programma voor innovatief onderzoek

Het Radboudumc en de Universiteit Twente verstevigen de samenwerking in het wetenschappelijk onderzoek.

Binnen het nieuwe TURBO-programma kunnen onderzoeksgroepen van beide instellingen samen een innovatief idee uitwerken tot een groot onderzoeksproject. Op 5 juli zijn de eerste vier TURBO-subsidies van elk 80.000 euro toegekend.

De al langer lopende samenwerking tussen het Radboudumc en de Universiteit Twente krijgt op 5 juli officieel vorm in het programma ‘Twente University Radboudumc Opportunities’ (TURBO), aansluitend bij het speerpunt ‘concepts for a healthy life’ van de regio Oost Nederland. Binnen het TURBO-programma kunnen onderzoeksgroepen van beide instellingen gezamenlijk een voorstel indienen voor financiering.

Het doel van een TURBO-subsidie is om een project voor te bereiden op het verwerven van grotere externe subsidies, zoals van nationale en Europese fondsen en bedrijven op het gebeid van ‘health and technology’. Daarnaast stimuleert de samenwerking ook meer uitwisseling van studenten en onderzoekers voor het delen van kennis en expertise. In de eerste TURBO-ronde hebben 27 onderzoekskoppels een voorstel ingediend. Op basis van wetenschappelijke kwaliteit, kansen op het verwerven van aanvullende subsidies, innovatie en maatschappelijke impact zijn de volgende vier projecten geselecteerd.

Artificial Neural Network

Het in kaart brengen van ons DNA is tegenwoordig geen grote uitdaging meer. Maar het voorspellen van het effect van iemands genenpatroon wel. Wat is bijvoorbeeld de invloed van genen op de werking van het afweersysteem? Wilfred van der Wiel (Universiteit Twente) en Mihai Netea (Radboudumc) gaan in het project ‘From genetics to immune response: a neural network approach’ een ‘artificial neural network’ computersimulatie opzetten die op basis van genetische data de afweerrespons moet kunnen voorspellen.

Darm op een chip

Een bekend bijeffect van maagzuurremmers is een tekort aan magnesium, wat onder andere leidt tot spierkrampen. Onze darmflora blijkt een belangrijke rol te spelen in het ontstaan van deze bijwerking. In het project ‘COLON-CHIP’ (Co-culture Of microfLora on eNterocytes in the Complex Host Instestine Physiology) gaan Dimitrios Stamatialis (Universiteit Twente) en Joost Hoenderop (Radboudumc) een ‘darm-op-een-chip’ maken, inclusief darmflora. Hiermee kunnen zij de effecten van medicijnen op de darm onderzoeken.

Bloed-breinbarrière

Medicijnen tegen hersenaandoeningen moeten de bloed-breinbarrière kunnen doorbreken. Om in een laboratorium te kunnen testen of medicijnen dit ook daadwerkelijk kunnen, zijn goede celmodellen nodig. Jan Eijkel (Universiteit Twente) en Kees Albers (Radboudumc) gaan hiervoor ‘brain-op-een-chip’ modellen ontwikkelen waarmee ze kunnen onderzoeken hoe medicijnen tegen neurologische aandoeningen de bloed-breinbarrière doorkruisen en de ontwikkeling van zenuwcellen beïnvloeden.

Zelfreparerende vulling

Veel van de witte vullingen in het gebit moeten na verloop van tijd vervangen worden, omdat de vulling breekt. Microscheurtjes in de vulling zijn hier de oorzaak van. Een vulling die zelf deze scheurtjes kan repareren, kan veel vullingrestauraties voorkomen. Jos Paulusse (Universiteit Twente) en Sander Leeuwenburgh (Radboudumc) gebruiken de TURBO-grant voor de ontwikkeling van zelfreparerende tandvullingen op basis van biologische microcapsules.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)