UTFaculteitenBMSNieuwsUT- spin-off SciSports haalt 1,8 miljoen euro op
SciSports Utwente

UT- spin-off SciSports haalt 1,8 miljoen euro op

Een unieke combinatie van machine learning algoritmen en baanbrekende technologie moet de sportwereld veroveren

In een nieuwe investeringsronde haalde UT- spin-off SciSports 1,8 miljoen euro extra op bij bestaande en nieuwe investeerders. De nieuwe investering wordt gebruikt om de SciSkill Index wereldwijd uit te rollen en de BallJames datamachine te implementeren in diverse stadions in onder meer Engeland en Duitsland. SciSports bouwde de afgelopen jaren aan de SciSkill Index, een volledig geautomatiseerde oplossing die de kwaliteit, het talent en de waarde van iedere professionele voetbalspeler ter wereld berekent. Met de in-house ontwikkelde capturing reality technologie, genaamd BallJames, die realtime volledige 3D data genereert, ontstaat een geraffineerde totaaloplossing die de gebeurtenissen op de training of in de wedstrijd direct omzet naar bruikbare informatie en kennis.

SciSkill index

De SciSkill index is de enige objectieve, wereldwijde spelersindex die het mogelijk maakt om de kwaliteit van voetballers over de hele wereld met elkaar te vergelijken. Wekelijks worden ruim 2000 wedstrijden in 210 competities door het SciSkill algoritme geanalyseerd, waardoor de SciSkill Index automatisch de kwaliteit van 350.000 voetbalspelers aggregeert in een index. De index meet de invloed van een speler op het wedstrijdverloop en de individuele ontwikkeling. Hiermee berekent het de marktwaarde en potentie van de speler op basis van de huidige kwaliteit en de groei die andere spelers in het verleden hebben gemaakt. De SciSkill is niet alleen interessant voor clubs, aangezien het zelfs de bookmakers verslaat bij het voorspellen van wedstrijden en het de ideale input is voor Fantasy Football games.

BallJames

BallJames is een door SciSports ontwikkelde real-time tracking technologie die automatisch 3D-data genereert uit videobeelden van voetbalwedstrijden. In het stadion worden veertien camera's geïnstalleerd, die alle bewegingen op het veld vastleggen. BallJames genereert hieruit vervolgens gegevens als de zuiverheid, richting en snelheid van de passing, sprintkracht, sprongkracht, looplijnen en hoe dicht de bal aan de voet blijft bij een aanname. Inmiddels is het Polman Stadion (Heracles) het eerste stadion ter wereld dat is uitgerust met een prototype van dit systeem. Op dit moment wordt een tweede stadion in Engeland uitgerust met de eerste officiële Beta versie van BallJames en in samenwerking met de Universiteit Twente wordt een testveld aangelegd voor academisch onderzoek.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)