UTFaculteitenBMSNieuwsNIAS-fellowship voor prof.dr. Juliette Walma van der Molen

NIAS-fellowship voor prof.dr. Juliette Walma van der Molen

Prof. dr. Juliette Walma van der Molen is sinds 5 september 2016 aangesteld als fellow bij het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS).

Walma van der Molen is Hoogleraar Talentontwikkeling, Wetenschap en Techniek bij de Vakgroep ELAN.

Het NIAS is een instituut van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) dat jaarlijks, verdeeld over twee semesters, zo'n vijftig fellows uit binnen- en buitenland selecteert voor een residentieel fellowship.

Het NIAS stimuleert wetenschappelijke vernieuwing in de geestes- en sociale wetenschappen (met levens- en bètawetenschappen als raakvlakken) door onderzoekers tijd en ruimte te geven voor onderzoek, reflectie en interactie.

Het fellowship van Juliette wordt mede gefinancierd door de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek, NSvP. NSvP verbindt wetenschappelijk onderzoek met toepassingen in de praktijk, op het gebied van talentontwikkeling van jongeren en hun voorbereiding op de arbeidsmarkt.Als NIAS-fellow zal zij vooral werken aan een boek over toekomstgericht onderwijs. Vragen die daarbij aan de orde komen, zijn: Welke vaardigheden, houdingen, motivaties en zelfconcepten moeten we in ieder geval bij kinderen en jongeren ontwikkelen, zodat zij zo goed mogelijk om kunnen gaan met de uitdagingen van de toekomst (bijvoorbeeld op het gebied van technologische ontwikkelingen, een leven lang leren, of een steeds flexibeler arbeidsmarkt)? Hoe kunnen wij scholen en leerkrachten professionaliseren, zodat zij deze kwaliteiten bewuster gaan implementeren in hun onderwijs? Hoe kun je innovatieve en creatieve kwaliteiten beter gaan meten en waarderen? En welke rol spelen deze kwaliteiten, maar ook beeldvormingsprocessen, bij studie- en beroepskeuzes? Het NIAS/NSvP fellowship van Juliette loopt tot februari 2017.