UTFaculteitenBMSNieuwsMulti-talenten vinden weg naar University College in Twente

Multi-talenten vinden weg naar University College in Twente

Eind augustus start de vierde lichting studenten met de driejarige bacheloropleiding ATLAS aan het University College Twente (UCT). ATLAS staat voor Technology and Liberal Arts & Sciences. Vwo’ers die zowel geïnteresseerd zijn in technologie als sociale wetenschappen weten hun weg steeds beter te vinden naar Twente. Uit acht van de University Colleges in Nederland is UCT de enige die deze combinatie aanbiedt in één studie. Prof. dr. Jennifer Herek, decaan van UCT: “Dit jaar starten we met ongeveer vijftig studenten. Bijna de helft van deze groep is van internationale afkomst.”

In 2013 startte de University of Twente (UT) met de brede bacheloropleiding ATLAS. In 2015 al gaf de Keuzegids de opleiding het predicaat topopleiding. De opleiding is bedoeld voor multi-talenten die goed verbanden leggen en met originele en creatieve oplossingen komen. De ATLAS student is ambitieus, betrokken en zeer nieuwsgierig. Ze moeten goede cijfers hebben met name voor Engels, Wiskunde en tenminste nog een bètavak. Het zijn mensen die een belangrijke rol kunnen spelen bij het vinden van antwoorden op de vragen van de toekomst.

Internationaal

Vierenveertig procent van de aankomende studenten komt uit het buitenland. Zo starten er dit jaar bijvoorbeeld studenten uit New York, Maleisië en Guatemala met ATLAS. Herek: “De buitenlandse studenten oriënteren zich goed op het aanbod van University Colleges in Nederland. Vaak valt de uiteindelijke keuze voor de UCT door de aangeboden nadruk op de technische vakken en het concept van de opleiding. Een opleiding met korte lijnen tussen leerlingen en docenten.”

Kick-In voor ATLAS-studenten

De nieuwe lichting ATLAS-studenten start van woensdag 24 augustus t/m donderdag 1 september met de introductieweek op de Universiteit Twente. In negen dagen wordt de groep bekend gemaakt met het studentenleven, de campus en de stad Enschede. ATLAS-studenten vormen al snel een hechte groep, ze wonen bij elkaar in studentenhuizen op de universiteitscampus, ze sporten, eten en studeren samen.

Succesvol

In juli 2016 behaalde de eerste lichting ATLAS studenten hun diploma. Dit diploma blijkt een entreebewijs te zijn tot master opleidingen aan prestigieuze universiteiten in binnen- en buitenland. Ans Netjes, programmadirecteur ATLAS: ”Onze  studenten zijn toegelaten tot masters op gerenommeerde universiteiten als Imperial College London en ETH Zurich. De ATLAS-studenten onderscheiden zich door hun brede kijk op maatschappelijke problemen en dat maakt ze zeer interessant.”

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)