UTFaculteitenBMSNieuwsEuropean summer academy klaar voor battle for Brussels

European summer academy klaar voor battle for Brussels

Om de groei van IT Startups te bevorderen subsidieert de EU dit jaar wederom de Sartify7 European Summer Academy. In Nederland mag de UT de negendaagse training voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar verzorgen. Op de slotdag, donderdag 25 augustus, heeft de ‘Battle for Brussels’ plaats. De deelnemers pitchen dan hun businessplan. De drie winnende teams mogen door naar een bootcamp in Brussel om daar hun businessplan ‘investor ready’ te maken.

45 deelnemers aan de Academy op de UT hebben lezingen en workshops gevolgd tijdens het CuriousU / Startify7 evenement en in teams van drie aan een idee voor een IT-start-up gewerkt. Twee teams ontwikkelden een armband die met sensortechnologie de gemoedstoestand meet van vluchtelingenkinderen en dementerende ouderen om ze zo eerder te kunnen helpen. Een ander team vond de uitdaging in eerlijke productinformatie en werkt aan een QR code om de ecologische footprint van producten betrouwbaar weer te geven.

Battle for Brussels

Negen dagen hebben de Startify7 deelnemers aan hun idee voor een sociale IT onderneming gewerkt. Donderdag 25 augustus is de grote finale op de UTcampus. Vijftien internationale teams strijden  voor één van de drie finaleplaatsen. De teams pitchen hun ondernemingsplan aan een vierkoppige jury, onder leiding van Ray Quintana van Cottonwood Technolgy Fund. De prijs: een ondernemers bootcamp in Brussel, waar ze het businessplan investor ready zullen maken. De teams nemen het op tegen de winnaars van drie andere Europese academies.

Selectie deelnemers

Om het aantal IT-Startups in Europa te vergroten financiert de Commissie in 2015 en 2016 de deelname, het verblijf en een deel van de reis van 250 jongeren aan zeven European Summer Academies. In totaal hebben zich 350 belangstellenden aangemeld voor de Summer Academy “IT driven Social Entrepreneurship” in Twente. 45 deelnemers werden geselecteerd. De motivatie om mee te doen was daarbij doorslaggevend. Geboren of studerend in Europa, jong (tussen 18 en 25) en belangstelling voor IT, waren de belangrijkste selectiecriteria van de Europese Commissie.

Uitvoering door NIKOS

De Universiteit Twente is de Nederlandse partner in een Europees Consortium van zeven universiteiten. Voor de UT wordt de Startify Summer Academy uitgevoerd door NIKOS, het expertisecentrum voor ondernemerschap. Medewerking wordt verleend door onder andere Leap Innovation Agency, Both Social en Cadeaus met een missie.

Meer info

De “Battle for Brussels” is openbaar en bij te wonen op: donderdag 25 augustus van 14.00-16.00 uur in het DesignLab (Gebouw De Gallery) op de UT campus-Kennispark Twente. Graag aanmelden via a.ridder@utwente.nl of 06-40495856.  Voor meer informatie over de doelstellingen van Startify7 kunt u kontakt opnemen met Joost Brinkman via j.g.brinkman@utwente.nl of 06-39344315.

De voertaal tijdens de Battle for Brussels is Engels.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)