UTFaculteitenBMSNieuwsProminent wetenschappelijk echtpaar opponeert promoties via skype

Prominent wetenschappelijk echtpaar opponeert promoties via skype

Op 14 en 15 juli verdedigen drie Noord-Amerikaanse promovendi hun proefschrift op het gebied van geestelijke gezondheidsbevordering en organisatiepsychologie aan de Universiteit Twente. Alle drie deze proefschriften zijn geschreven door mensen met uitgebreide praktijkervaring. Ze volgen allen de lijn van het ‘participatief onderzoek’, waarbij kennis uit de academische wereld en de beroepspraktijk bijeen gebracht worden. Promotor prof. Wilderom van de UT: “We zijn heel trots op het feit dat twee prominenten professoren, het echtpaar Kenneth en Mary Gergen, via skype deel uit zullen maken van de verdediging.”

De drie proefschriften die hieronder kort worden toegelicht volgen de logica van het ‘sociaal constructionisme’. Hierin wordt o.a. in samenspraak met alle stakeholders binnen het onderzoeksveld op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkheden voor de praktijk, die voortbouwen op de sterke punten binnen een behandelaarsgemeenschap. Deze onderzoeksbenadering is binnen de sociale wetenschappen niet nieuw. Het staat ook wel bekend als ‘participatief actieonderzoek’ en heeft de afgelopen dertig jaar een sterke opleving gemaakt.

Promovenda Kelly Swauger

UT promovenda Kelly Swauger komt oorspronkelijk uit Salisbury, North Carolina, en is als hoofdverpleegkundige acute zorg verbonden aan het Salisbury Veterans Affairs Medical Center. In haar onderzoek ‘Reconstructing Nurses’ Relationships with Older Patients’ heeft Swauger onderzocht hoe verpleegkundigen op zo’n manier met oudere patiënten kunnen communiceren dat het hun onafhankelijkheid, gevoel van controle en competentie bevordert. Ze is ervan overtuigd dat als oudere patiënten zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen, verpleegkundigen hen op weg kunnen helpen naar herstel, inspiratie en zelfbeschikking.

Promovenda Shelly Bonnah

UT promovenda Shelly Bonnah komt oorspronkelijk uit Brits-Columbia (Canada). Ze is klinisch directeur bij Interior Community Services en als Associate verbonden aan het Centre for Response-Based Practice. In haar onderzoek ‘Children’s Responses to Violence’ toont Bonnah aan dat kinderen en jongeren voortdurend weerstand en capaciteiten laten zien bij hun micro-interacties met daders. Slachtoffers van geweld reageren en verzetten zich altijd, ongeacht hun leeftijd. Het werk van Bonnah is erop gericht om een analyse van de onderdrukking van kinderen verder te integreren in veelgebruikte modellen voor evaluatie en behandeling. Uit de reacties op, en weerstand tegen, geweld in de breedste zin des woords van kinderen en jongeren blijkt hun vermogen om te handelen, emotioneel te investeren en als bezielde wezens te reflecteren. Verzet door kinderen moet serieus genomen worden, niet als symptoom van een psychische stoornis, maar juist als een duidelijk teken van geestelijke gezondheid.

Promovendus John ‘Lafe’ Coppola

UT Promovendus John ‘Lafe’ Coppola is geregistreerd relatie- en gezinstherapeut, en als partner verbonden aan Warren Street Family Counseling Associates. In zijn onderzoek ‘Stealing Minutes: A Tri-Study of Reconstructing Self-Care for Mental Health Professionals’ beschrijft John hoe de meeste benaderingen van zelfhulp binnen de geestelijke gezondheidszorg uitgaan van activiteiten die buiten de werkomgeving dan wel op toezichts- of beleidsniveau plaatsvinden. Op basis van sociaal-constructivistische en narratieve principes heeft hij een aantal workshops opgezet, uitgevoerd en bestudeerd waarbij de nadruk lag op eendaagse en kortere benaderingen van zelfhulp. Zijn onderzoek kan therapeuten, leerkrachten en anderen ondersteunen bij het verminderen van stress op het werk door eenvoudige en effectieve hulpmiddelen te bieden voor de omgang met cliënten, leerlingen en anderen.

Over Kenneth en Mary Gergen

Professor Mary Gergen is hoofd psychologieonderwijs aan de University of Philadelphia en haar echtgenoot, Ken Gergen, verricht onderzoek en doceert aan het prestigieuze Swarthmore College (dat een hoger ‘Grade Point Average’ heeft dan Harvard University), waar hij inmiddels enkele tientallen jaren lesgeeft (na dat eerst aan Harvard University te hebben gedaan). Hun werk wordt overal ter wereld toegepast en is met een groot aantal onderscheidingen beloond (prijzen en eredoctoraten, zowel in Europa als in de VS).

Meer informatie

De promoties hebben plaats 14, en 15 juli op de Universiteit Twente, gebouw de Waaier, zaal 4. Promotoren zijn prof.dr. C.P.M. Wilderom (faculteit BMS) en prof.dr. S. McNamee. Promotie Swauger (14 juli 14.45 uur), Bonnah (14 juli, 16.45 uur), Coppola (15 juli, 16.45 uur). Voor meer informatie graag contact opnemen met contactpersoon voor de pers, Martine van Hillegersberg.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)