UTFaculteitenBMSNieuwsOverijssel PhD Award voor Desirée van Dun

Overijssel PhD Award voor Desirée van Dun

De proefschriftprijs van de provincie Overijssel is dit jaar gegaan naar dr. Desirée van Dun, voor haar onderzoek naar lean management.

Desirée van Dun promoveerde in december 2015 op het proefschrift ‘’Improving lean team performance: leadership and workfloor dynamics’’. Een ‘lean’ manier van werken is gericht op het verbeteren van de prestaties van een team, onder meer door overtollige ballast uit het werkproces te halen. Van Dun heeft, onder meer met videostudies, onderzocht hoe teams werken en welke rol het management het best kan spelen om een lean werkwijze te stimuleren.

Complete benadering

Volgens Eddy van Hijum, gedeputeerde Economie van de provincie Overijssel die op 25 november de prijs uitreikte, heeft Van Dun in haar proefschrift gefocust op gedrag en waarden, dus op de ‘menselijke kant’ van lean. Zij heeft het onderwerp op een complete - brede én diepe - manier onderzocht en koppelt Operations Management aan organisatiegedrag: typisch high tech human touch, dus zeer goed passend bij de Universiteit Twente. “Het proefschrift is een schoolvoorbeeld van succesvolle overdracht van nieuwe kennis naar business”, aldus van Hijum. Desirée van Dun is wetenschapper én consultant bij organisatieadviesbureau House of Performance.

Verrijkend

Zij is zeer "verrast en vereerd" met de prijs: "De Award stimuleert me om mijn academische carrière voort te zetten aan de UT: als postdoc bij de vakgroep Change Management & Organizational Behavior. Daarbij behoud ik ook de verbinding met House of Performance waar ik met mijn collega-adviseurs en promovendi bouw aan nieuwe inspirerende wetenschappelijke inzichten en praktische toepassingen waarmee managers en medewerkers hun werkomgeving en prestaties kunnen verbeteren. Die verbinding van onderzoek en praktijk is heel verrijkend."

De Overijssel PhD Award is een jaarlijkse prijs van de provincie Overijssel, voor een uitmuntend proefschrift dat de start betekent van een veelbelovende carrière. De prijs, bestaand uit een oorkonde en een geldbedrag van 5.000 euro, wordt uitgereikt tijdens de Dies Natalis van de Universiteit Twente.

Voor meer informatie over het proefschrift van Desirée van Dun zie dit persbericht.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692