In de uitvoeringsfase gaat de LC daadwerkelijk van start. De tools in deze fase zijn daarom gericht op het begeleiden van dit proces, ter ondersteuning van de rol van de facilitator.
- 7. LC Dossier
Zoals meerdere malen uitgelicht in de handleidingen is vastlegging tijdens de LC van groot belang om voortgang te bevorderen. GasErop! facilitators hebben tijdens hun LCs dan ook veelvuldig gebruik gemaakt van zelf ontwikkelde templates zoals excel tabellen en powerpoint presentaties waarin informatie over het vraagstuk, de deelnemers, actiepunten, en opbrengsten werden vastgelegd. Op basis daarvan hebben we het LC Dossier ontwikkeld, een digitaal notitieboek dat de facilitator kan ondersteunen bij het bewaren, ordenen, en presenteren van alle belangrijke informatie met betrekking tot een LC. We maken hierbij onderscheid tussen notities voor eigen gebruik van de facilitator (LC Dossier privé) en voor het gebruik van de groep (LC Werkdossier publiek).
Tool 7a.LC Dossier privéVoor eigen gebruik leggen facilitators vaak informatie vast over het vraagstuk en de doelen, de bijeenkomsten (plaats, tijdstip, aanwezigen), de intake interviews, wekelijkse opbrengsten en actiepunten, opvallendheden, evaluaties, en nog veel meer. In dit dossier kan de facilitator deze belangrijke informatie m.b.t. een specifieke LC invoegen en opslaan om in een later stadium op terug te grijpen.Tool 7b.LC Werkdossier publiekVoor groepsgebruik maken facilitators vaak gebruik van powerpoint presentaties om informatie te presenteren en te ordenen. Door middel van dit LC Werkdossier (dat de facilitator kan invullen om te gebruiken tijdens de LC) wordt het hele proces doorlopen: van slides voor de kick-off bijeenkomst tot het maken van de afspraken voor de intake interviews; tot de wekelijkse aantekeningen (zoals brown papers welke hierin gevoegd kunnen worden), opbrengsten en actiepunten. Het template bevat een aantal basis slides welke naar inzicht van de facilitator uitgebreid kunnen worden. - 8. Slido
Om het experimenteren tussen de bijeenkomsten door en het reflecteren daarop binnen de bijeenkomsten te stimuleren, hebben veel LCs gebruik gemaakt van de Slido. Door middel van dit online programma verstuurde de facilitator voor aanvang van de wekelijkse bijeenkomst een vragenlijstje met vragen over de tussentijdse activiteiten van de deelnemers, wat de basis vormde voor reflectie tijdens de bijeenkomsten. Dit document omvat een instructie voor facilitators over het doel, het ontwerp en het gebruik van de Slido.
Tool 8.Slido instructieAlhoewel wij tijdens het GasErop! project gebruik maakten van het programma Slido, zijn er natuurlijk meer apps of programma's waarin het mogelijk is om online vragenlijstjes op te zetten, te versturen, en te presenteren. Wij voorzien geen problemen om andere tools in te zetten ten behoeve van hetzelfde doel.