UTFaculteitenBMSELANDuurzame onderwijsontwikkelingOnderzoeksprojectenLeiderschap bij duurzame onderwijsontwikkeling

Leiderschap bij duurzame onderwijsontwikkeling

De rol van schoolleiderschap bij duurzame onderwijsontwikkeling door PLGs

Professionele leergemeenschappen (PLGs), zoals datateams en Lesson Study teams, zijn een veelbelovende manier om onderwijsverbetering tot stand te brengen. Het blijkt echter een uitdaging te zijn voor PLGs om duurzame onderwijsverbetering te realiseren, waarbij dit een organisatieroutine wordt. Leiderschap speelt daarbij een belangrijke rol. Bij leiderschap gaat het niet om één formele leider, maar juist om het geheel aan leidinggevende activiteiten, competenties en organisatiestructuren binnen de school. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is daarom: wat is de rol van schoolleiderschap bij duurzame onderwijsverbetering door PLGs? 

In totaal doen acht scholen mee aan ons onderzoek. Van de deelnemende scholen wordt de PLG op zes scholen actief ingezet; op twee scholen gebeurt dat inmiddels niet meer. We verzamelen data en brengen de sociale netwerken in kaart aan de hand van interviews, vragenlijsten én door twee maanden op elke school mee te lopen.

betrokken onderzoekers

Elske van den Boom-Muilenburg is promovenda op dit project en wordt daarbij begeleid door Cindy Poortman, Kim Schildkamp, Siebrich de Vries en Klaas van Veen.