Medewerkers CW

Gosselt, Dr. J.F. (Jordy)

Universitair Docent

Aanwezig op: Ma . / Di. / Wo. / Do. / Vr.
Gebouw: Cubicus, kamer C215
Telefoon: 053 – 489 6130; 053 – 489 3299 (secretaresse)
e-mail: j.f.gosselt@utwente.nl

English profile

Expertise

  • Legitimatie van technologie
  • Public relations en Public affairs
  • Corporate social responsibility
  • Organisatie en media
  • Methoden van communicatieonderzoek (o.a. mysteryshopping, eyetracking, inhoudsanalyse)

Onderwijs

  • Module 2: Damage Control (coördinator)
  • Module 7: Corporate & Organisatiecommunicatie (coördinator)
  • Reputation Management (coördinator)
  • Masterclass Twente Academy (coördinator)
  • Essentials in Corporate and Organizational Communication
  • Research Topics in Corporate and Organizational Communication
  • Begeleider Bachelorscripties
  • Begeleider Masterscripties

Onderzoek

Het onderzoek van Jordy Gosselt bestaat uit 2 verschillende lijnen. De eerste onderzoekslijn betreft de legitimatie van technologie. De opkomst van een technologie gaat vaak gepaard met weerstand van gevestigde partijen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan politieke belemmeringen die het gevolg zijn lobby activiteiten van gevestigde groepen. Bovendien is er bij technologieën die sterk afwijken van de heersende norm vaak sprake van scepsis en een gebrek aan maatschappelijke legitimiteit. Op welke manier deze maatschappelijke legitimiteit kan worden verworven is het hoofdthema van het onderzoek van Jordy Gosselt. Door middel van het combineren van de domeinen van public relations, public affairs, en de innovatie van technologie systeemtheorie (TIS), richt zijn onderzoek zich op de legitimatie van technologische innovaties, door middel van (1) media; en (2) Public Affairs activiteiten. Met betrekking tot het eerste: het legitimatieproces wordt onderzocht door te focussen op hoe organisaties van nieuwe mediatechnologieën kunnen profiteren teneinde hun corporate communicatie met externe stakeholders te verbeteren en daarmee de legitimiteit te verhogen. Op basis van gevalideerde conceptuele kaders op het gebied van informatiesystemen en communicatie, met inbegrip van de notie van ‘technological affordances’, en public relations, zijn de technologische mogelijkheden van sociale mediatoepassingen onderwerp van onderzoek. Ten tweede, als laatste stap van legitimatie heeft Public Affairs (PA) haar meerwaarde bewezen. PA omvat een breed scala van activiteiten, zoals een analyse van de arena (inventarisatie van alle stakeholders), issue management (inventarisatie van de inzet van argumenten), en identificatie van netwerken en lobbyen (invloed beleidsvorming). PA kan worden gezien als een strategische managementdiscipline, gericht op de politieke en administratieve werkelijkheid waarin de organisatie functioneert of functioneren gaat. PA staat academisch gezien nog in de kinderschoenen waardoor er weinig bekend is over de effectiviteit van PA-strategieën om legitimiteit te verwerven. Studies binnen deze onderzoekslijn richten zich op (1) het legitimatieproces vanuit zowel een corporate communicatie perspectief als een technologisch perspectief; en (2) PA strategieën ter bevordering van dit legitimatieproces.

De tweede onderzoekslijn betreft de effectiviteit van media classificaties. Om de beschikbaarheid van risicoproducten voor jongeren te beperken wordt in veel gevallen gebruik gemaakt van leeftijdsclassificaties. Naast positieve effecten, bestaat er binnen de literatuur discussie over een negatief effect van leeftijdsgrenzen; het ‘forbidden fruit effect’. Gebaseerd op diverse theorieën die veronderstellen dat beperkende maatregelen leiden tot recalcitrant gedrag en een opwaardering van het product in kwestie, zouden leeftijdsgrenzen kunnen zorgen voor een aantrekkende werking van het risicoproduct. In zijn promotieonderzoek heeft Jordy Gosselt onderzocht of en onder welke omstandigheden media classificaties risicoproducten verboden vruchten maken (zie het proefschrift getiteld: Off Limits: The Effectiveness of Age Limits in Reducing Underage Sales).

Functies & lidmaatschappen

  • Voorzitter Opleidingscommissie Communicatiewetenschap
  • Lid Opleidingscommissie Communicatiewetenschap
  • Lid Ethische Commissie faculteit Gedragswetenschappen (UT)
  • Divisie vertegenwoordiger ‘Media systems and policy’ voor NeFCA (Netherlands-Flanders Communication Association)
  • Lid Raad van Advies studievereniging Communique (2009-2012)
  • Lid NesCor/NeFCa
  • Lid International Communication Association
  • Organisatie Etmaal van de Communicatiewetenschap 2011
  • Lid onderzoekscommissie regionaal alcoholprogramma ‘Laat je niet flessen’. Samenwerkingsverband regio Eindhoven (SRE) [2006-2009].

Reviewactiviteiten

  • Lid Editorial Board van Mass Communication and Journalism
  • Gastredacteur Tijdschrift voor Communicatiewetenschap (2011)
  • Reviewer Journal of Media Psychology
  • Reviewer Journal of Adolescent Health
  • Reviewer Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy.
  • Reviewer Tijdschrift voor Communicatiewetenschap
  • Reviewer Journal of Gambling Studies

Internationale ervaring

Betrokken bij het Europese alcoholproject Amphora (www.amphoraproject.net). In opdracht van de Europese Commissie richt het Amphora project (2009-2012) zich op onvoldoende onderzochte domeinen op het vlak van alcoholconsumptie en alcoholgerelateerde schade in Europa. De kennis die dit project oplevert zal vervolgens verspreid worden onder beleidsmakers, opdat effectiever alcoholbeleid kan worden ontwikkeld en ingevoerd. In samenwerking met het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP; zie: www.stap.nl) verricht de UT een longitudinaal onderzoek naar de invloed van alcoholreclame op het drinkgedrag van jongeren in 4 landen (Duitsland, Italië, Nederland en Polen).

Promovendi

Edward Figee

Sikke Jansma

Wetenschappelijke publicaties

In press

Gosselt, J.F., Lunenberg, K., & De Jong, M.D.T. (in press). Framing CSR fit. Public Relations Review. [ISI] 

Figee, E.L., Gosselt, J.F.,  Linders, P., & De Jong, M.D.T. (in press). Regional Public Affairs activities in The Netherlands: How to gain ground in the national and European arena. European Union & Regional Studies. [ISI] 
De Bruijn, A., Engels, R., Anderson, P., Bujalski, M., Gosselt J.F., Schreckenberg, D., Wohtge, J., & De Leeuw, R. (2016). Exposure to online alcohol marketing and adolescents’ drinking: A cross-sectional study in four European countries. Alcohol & Alcoholism, 1-7. [ISI] 

Beldad, A., Hegner, S., Gosselt, J. F., & Leushuis, R. (in press). Giving once again in the context of two countries: Determinants of Dutch and American donors' repeat donation intention. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations. [ISI]

2016

De Bruijn, A., Tanghe, J., De Leeuw, R,  Engels, R., Anderson, P., Beccaria, F., Bujalski, M., Celata, C., Gosselt J.F., Schreckenberg, D., Slodownik, L.,  Wohtge, J., & Van Dalen, W. (2016). European longitudinal study on the relationship between adolescents’ alcohol marketing exposure and alcohol use. Addiction, 111(10), 1774–1783. [ISI]   

De Bruijn, A., Engels, R., Anderson, P., Bujalski, M., Gosselt J.F., Schreckenberg, D., Wohtge, J., & De Leeuw, R. (2016). Exposure to online alcohol marketing and adolescents’ drinking: A cross-sectional study in four European countries. Alcohol & Alcoholism, 1-7.

2015

Gosselt, J. F., Strump, T. & Van Hoof, J. J. (2015). Adolescents’ experiences and perceived (dis)advantages of the three main outlet types for alcohol purchases. Journal of Health Psychology, 1–10. [ISI]

Beldad, A., Gosselt, J., Hegner, S. & Leushuis, R. (2015). Generous But Not Morally Obliged? Determinants of Dutch and American Donors' Repeat Donation Intention (REPDON). Voluntas, 26 (2), 442-465. [ISI]

Gosselt, J.F., Van Hoof, J.J., Gent, B.S., & Fox, J.P. (2015). Violent Frames: Analyzing Internet Movie Database Reviewers' Text Descriptions of Media Violence and Gender Differences from 39 Years of US Action, Thriller, Crime, and Adventure Movies. International Journal of Communication, 9, 547-567. [ISI]

Nyhuis, M., Gosselt, J. F., & Rosema, M. (2015). The Psychology of Electoral Mobilisation: A Subtle Priming Experiment. Journal of Elections, Public Opinion & Parties.

Nijkrake, J., Gosselt, J.F., & Gutteling, J.M. (2015). Competing frames and tone in corporate communication versus media coverage during a crisis. Public Relations Review, 41 (1), 80-88. [ISI]

Van Hoof, J.J., Roodbeen, R.T.J., Krokke, J., Gosselt, J.F., & Schelleman-Offermans, K. (2015). Alcohol Sales to Underage Buyers in the Netherlands in 2011 and 2013. Journal of Adolescent Health, 56 (4), 468-470. [ISI]

2014

Gosselt, J. F. (2014). Media ratings. In: Research Methods Cases. SAGE

Beldad, A., Gosselt, J. F., Hegner, S., & Leushuis, R. (2014). Generous But Not Morally Obliged? Determinants of Dutch and American Donors' Repeat Donation Intention (REPDON). Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 26 (2), 442-465. [ISI]

2013

Gosselt, J.F., van Hoof, J.J., de Jong, M.D.T. (2013). Effects of Licensing and Supply Practices. In: Interventions for Addiction: Comprehensive Addictive Behaviors and Disorders. Elsevier Inc., San Diego: Academic Press, pp. 709–716.

Gosselt, J.F., Neefs, A.K., Van Hoof, J.J., & Wagteveld, K. (2013). Young Poker Faces: Compliance with the Legal Age Limit on Multiple Gambling Products in the Netherlands. Journal of Gambling Studies. [ISI]

Gosselt, J.F., Van Hoof, J.J., Goverde, M., & De Jong, M.D.T. (2013). One More Beer? Serving Alcohol to Pseudo Intoxicated Guests in Bars. Alcoholism: Clinical and Experimental Research. [ISI]

Gosselt, J. F., De Jong, M. D. T., & Van Hoof, J. J. (2013). The effectiveness of media ratings. In: Encyclopedia of Media Violence. Sage: Thousand Oaks, pp. 242-246.

Hellman, M., Demant, J., Rolando, S., Rossetti, S., Wothge, J., Gosselt, J. F., & Bujalski, M. (2013). Above the message and beyond reach: Persuasion knowledge by a European teenage beer commercial audience. Young - Nordic Journal of Youth Research, 21 (4), 387-405.

Van Hoof, J.J. & Gosselt, J.F. (2013). Underage Alcohol Sales—It Only Takes a Minute: A New Approach to Underage Alcohol Availability. Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 74, 423–427. [ISI]

2012

Gosselt, J.F., De Jong, M.D.T., & Van Hoof, J.J. (2012). Effects of Media Ratings on Children and Adolescents: A Litmus Test of the Forbidden Fruit Effect. Journal of Communication, 61, 1161-1178. [ISI]

Gosselt, J.F., Van Hoof, J.J., & De Jong, M.D.T. Why should I comply? Sellers’ accounts for (non-)compliance with legal age limits for alcohol sales. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 7 (5), 1-12. [ISI]

Gosselt, J.F., Van Hoof, J.J., & De Jong, M.D.T. Media Rating Systems: Do They Work? Compliance with Age Restrictions on the Shop Floor in the Netherlands. Mass Communication and Society, 15 (3). [ISI]

Gosselt, J.F., Van Rompay, T.J.L., & Tolhuis, D. (2012). Buzzing health: health education by buzz compared to print media. International Journal of Health Promotion and Education, 50 (5), 219-228.

2011

Gosselt, J.F. (2011). Off Limits: The Effectiveness of Age Limits in Reducing Underage Sales. Enschede, the Netherlands: University of Twente. [PhD dissertation]

Gosselt, J.F., Van Hoof, J.J., Baas, N., & De Jong, M.D.T. (2011). Under 20? Show your ID! Effects of a national information campaign on compliance with age restrictions for alcohol sales. Journal of Adolescent Health, 49, 97-98. [ISI]

Van Hoof, J.J., Gosselt, J.F., Baas, N., & De Jong, M.D.T. (2011). Improving Shop Floor Compliance with Age Restrictions for Alcohol Sales: Effectiveness of a Feedback Letter Intervention. European Journal of Public Health, 1-6. [ISI]

Van Dijk, J., Van Deursen, A., Galetzka, M., Gosselt, J., Kragt, A., Peters, O., & Tollenaar, W. (2011). Redactioneel. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 4, 3-5. [ISI]

2010

Hellman, M., Gosselt, J.F., Pietruszka, M., Rolando, S., Rossetti, S., & Wothge, J. (2010). Interpretations of individualistic and collectivistic drinking messages in beer commercials by teenagers from five European countries. Cross-Cultural Communication, 6 (4), 01-09. [ISI]

Van Hoof, J.J., Gosselt, J.F., & De Jong, M.D.T. (2010). Shop floor compliance with age restrictions for tobacco sales: Remote versus in-store age verification. Journal of Adolescent Health, 46 (2), 197-199. [ISI]

Dorbeck-Jung, B.R., Oude Vrielink, M.J., Gosselt, J.F., Van Hoof, J.J., & De Jong, M.D.T. (2010). Contested hybridization of regulation: Failure of the Dutch regulatory system to protect minors from harmful media. Regulation & Governance, 4, 154–174. [ISI]

Van Hoof, J.J., Gosselt, J.F., & De Jong, M.D.T. (2010). Parent’s Opinions on Youth Alcohol Use and Governmental Alcohol Control Policies. Health Policy, 97 (2), 195-201. [ISI]

2009

Van Hoof, J.J., De Jong, M.D.T., Fennis, B.M., & Gosselt, J.F. (2009). There’s alcohol in my soap: Portrayal and effects of alcohol use in a popular television series. Health Education Research, 24 (3), 421-429. [ISI]

2008

De Jong, M.D.T., Van Hoof, J.J., & Gosselt, J.F. (2008). Voters’ Perceptions of Voting Technology: Paper Ballots versus Voting Machine with and without Paper Audit Trail. Social Science Computer Review, 26 (4), 399-410. [ISI]

2007

Gosselt, J.F., Van Hoof, J.J., De Jong, M.D.T., & Prinsen, S. (2007). Mystery shopping and alcohol sales: do supermarkets and liquor stores sell alcohol to underage customers? Journal of Adolescent Health, 41(3), 302-308. [ISI]

De Jong, M.D.T., Van Hoof, J.J., & Gosselt, J.F. (2007). User Research of a Voting Machine: Preliminary Findings and Experiences. Journal of Usability Studies, 2 (4), 180-189.

Presentaties

Van der Meulen, E. & Gosselt, J.F. (2013). Mediawijsheid aan de Keukentafel. Rotterdam, Etmaal van de Communicatiewetenschap 2013.

Gosselt, J.F. & Rompay, T.J.L. (2012). Word is Out: On Word of Mouth in Health Communication. Phoenix, Arizona, Communication & Community (ICA).

Nyhuis, M. & Gosselt, J.F. (2012). Out of awareness: Affecting political participation by unconscious priming. Leuven, België, Etmaal van de Communicatiewetenschap 2012.

Gosselt, J.F. (2012). Why Should I Comply?. Münster, Duitsland, Local Communities Take Care International Conference.

Gosselt, J.F., Pieterse, M. & Van Hoof, J.J. (2010). Alcohol en Jongeren in Twente. Draagvlakonderzoek onder ouders en kinderen. 21 juni 2010, Enschede.

Gosselt, J.F. (2009). Media Ratings: To see or not to see? The appeal of media ratings to children and adolescents. Presentatie tijdens het International Communication Association, Chicago, 20-26 mei 2009.

Gosselt, J.F. & Van Hoof, J.J. (2009) Effectiveness of age classification systems. Colloquium voor Management en Bestuur, Universiteit Twente, Enschede, 16 juni 2009.

Gosselt, J.F. (2009). See No Evil, Buy No Evil? Een onderzoek naar het dagelijks functioneren van de classificatiesystemen Kijkwijzer en PEGI (Pan European Game Information) ter bescherming van jongeren tegen schadelijke mediabeelden. Presentatie tijdens het Etmaal van de Communicatiewetenschap, Nijmegen, 12-13 februari 2009.

Gosselt, J. (2009). To See or Not To See? De aantrekkende werking van waarschuwingspictogrammen. Presentatie tijdens het Etmaal van de Communicatiewetenschap, Nijmegen, 12-13 februari 2009.

Ellenbroek, N., Galetzka, M. & Gosselt, J.F. (2009). Image transfer door gebruik van actieartikelen. Presentatie tijdens het Etmaal van de Communicatiewetenschap, Nijmegen, 12-13 februari 2009.

Gosselt, J.F. (2008). Horen, zien en verkrijgen? Een onderzoek naar het functioneren van Kijkwijzer en PEGI (Pan European Game Information) ter bescherming van jongeren tegen schadelijke mediabeelden. Presentatie tijdens bijeenkomst VIDE, Nieuwspoort Den Haag, 12 december 2008.

Gosselt, J.F, Van Hoof, J.J., & De Jong, M.D.T. (2008). Horen, zien en verkrijgen? Een onderzoek naar het functioneren van Kijkwijzer en PEGI (Pan European Game Information) ter bescherming van jongeren tegen schadelijke mediabeelden. Presentatie voor de branche, Utrecht, 22 oktober 2008.

Gosselt, J.,F., Van Hoof, J.J., Prinsen, S. & De Jong, M.D.T. (2008). De mystery shopper bespioneerd. Een onderzoek naar de waarde van mystery shopping. Presentatie tijdens het Etmaal van de Communicatiewetenschap, Amsterdam, 7-8 februari 2008.

Vakpublicaties

Joris van Hoof, Jordy Gosselt & Niels Baas (2011). Beschikbaarheid van alcohol voor jongeren onder de 16: Minutenwerk. Enschede, afdeling Communicatiewetenschap: Universiteit Twente.

Jordy Gosselt, Marcel Pieterse & Joris van Hoof (2010). Happy Fris?! Twentse Ouders en hun Kinderen over Alcoholgebruik. Enschede, IBR: Universiteit Twente.

Jordy Gosselt, Joris van Hoof en Menno de Jong (2009). Bekijk het maar? Negeren Kijkwijzer-code kinderspel. Secondant, 5, 42-45.

Mirjan Oude Vrielink, Bärbel Dorbeck-Jung, Jordy Gosselt, Menno de Jong & Joris van Hoof (2009). Politieke en publieke verantwoording in een stelsel van co-regulering. In: Verbonden Verantwoordelijkheden.

Jordy Gosselt, Joris van Hoof, Menno de Jong, Bärbel Dorbeck-Jung & Michaël Steehouder (2008). Horen, zien en verkrijgen? Een onderzoek naar het functioneren van Kijkwijzer en PEGI (Pan European Game Information) ter bescherming van jongeren tegen schadelijke mediabeelden. Universiteit Twente/WODC Onderzoek & Beleid. Den Haag: Boom Juridische uitgevers.

Jordy Gosselt, Joris van Hoof & Menno de Jong (2007). Alcohol en jongeren in Zuidoost-Brabant. Nulmeting nalevingsonderzoek en draagvlakonderzoek. Enschede: Aspectenreeks Universiteit Twente.

Sander Prinsen, Jordy Gosselt, Joris van Hoof & Menno de Jong (2006). De mystery shopper bespioneerd. Een onderzoek naar de waarde van mystery shopping. Tijdschrift voor Marketing, 11, 4-5.