Externe promovendi

Marleen Spijkman

Externe promovendus

Telefoon: 06 - 39493200; 053 – 489 3299 (secretaresse)
e-mail: m.spijkman@utwente.nl

English profile

EXPERTISE

  • Interculturele communicatie
  • Cultural branding
  • Ontwikkelen en lokaliseren van merkverhalen, communicatie, productinformatie en waardeproposities die herkenbaar en relevant zijn voor de (internationale) doelgroep.
  • Betekenisvolle connectie creëren met Chinese en Nederlandse consumenten.
  • Kwalitatief consumenten- en communicatieonderzoek
  • Intercultureel onderzoek

Ik ben mijn loopbaan in 2007 begonnen in de internationale marketing en communicatie in Beijing. Ik heb mij ontwikkeld tot een (intercultureel) communicatiestrateeg en consumer insights specialist. Merken en organisaties help ik graag bij het creëren van een concurrerende en betekenisvolle connectie met (internationale) consumenten. Ik ben gespecialiseerd in het identificeren en vertalen van onderliggende waarden, interpretaties, percepties en behoeften in het dagelijkse leven naar merkstrategie, merkverhalen, communicatieconcepten en waardeproposities die herkenbaar en relevant zijn voor de doelgroep. In interculturele contexten identificeer ik niet alleen hoe communicatie inclusief afbeeldingen wordt geïnterpreteerd of hoe producten of diensten in het dagelijks leven worden gebruikt, maar vooral ook waarom. Samen met organisaties ga ik op zoek naar de optimale wijze om merkverhalen, communicatieboodschappen en productinformatie te lokaliseren. 

ONDERZOEK

De moderne culturele identiteit van Chinese jongeren ontrafeld voor het ontwikkelen van Westerse merkverhalen. 

PROMOTORS

  •  Promotor: Prof.dr. M.D.T. de Jong
  • Co-promotor: Prof. dr. Xue Ke (Shanghai Jiao Tong University, China)

FUNCTIES & LIDMAATSCHAPPEN

  • Freelance (intercultureel) communicatiestrateeg en consumer insights specialist
  • Eindredacteur Dragons Businessclub (Chinees-Nederlands netwerk in Nederland)