Stap 1) Het vinden van een baan

Zoeken op de goede plekken

Amygdala

Uit menig onderzoek blijkt dat de meeste hoogopgeleiden een baan vinden met behulp van hun netwerk. Onder een netwerk wordt een reeks personen verstaan waarmee je zelf een directe relatie hebt, of waarmee je via directe relaties mee in contact gekomen bent. Deze personen kunnen je relevante informatie geven over organisaties en organisatieculturen. Ze

kunnen je eventueel een tip geven die kan leiden tot een passende baan. Een voorbeeld van een netwerk is het alumninetwerk van je opleiding!

Denk bij netwerken niet meteen aan contact opnemen met mensen die je al 10 jaar niet meer hebt gesproken. Ga eens na wie je kent en wie deze personen weer kennen. Vertel iedereen en bij verschillende gelegenheden waarin je geïnteresseerd bent en wat je zoekt. Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker mensen kunnen zeggen of ze iemand kennen met wie ze je in contact kunnen brengen.

Vraag tijdens een netwerkgesprek nooit om een baan want dan zadel je de ander met de verantwoordelijkheid hiervoor op. Dat is nooit prettig. Informatie zal echter iedereen graag geven. Bereid je goed voor op het gesprek. Omdat het geen sollicitatiegesprek is, is er ook meer ruimte om te spreken over eventuele twijfels over de branche of een bepaalde functie. Als je weet waar je interesses en kwaliteiten liggen heeft een netwerkgesprek meer nut. Je kunt dan namelijk specifiek ingaan op jouw situatie en mogelijkheden.

Vraag of je netwerkcontact nog anderen kent met wie het zinvol is om ook te spreken. Laat je cv achter voor het geval dat. Als het klikt zijn er misschien wel mogelijkheden voor je. Heb je eenmaal een gesprek met iemand gehad hou dan contact. Laat altijd even horen hoe het is gegaan bijvoorbeeld via een kaartje of e-mail. Wees niet ongepast of agressief in het contact; dus wel doorzetten maar niet drammen of eisen.

Er zijn natuurlijk ook andere plekken dan alleen je netwerk om te zoeken naar nieuw werk:

De meeste branches hebben hun eigen media en gebruiken deze ook om vacatures in te plaatsen. Hetzelfde geldt voor bepaalde regio’s. Kijk dus ook even verder dan bovenstaande mediavoorbeelden.

Vele starters hebben een vastomlijnd beeld van waar ze in het beroepsveld terecht zullen komen, meestal de gezondheidszorg. Het is echter een vaststaand feit dat slechts een relatief klein gedeelte van de (aankomende) psychologen in de gezondheidszorg terechtkomt. Het beroep van psycholoog is namelijk veelzijdiger dan je denkt. Zo zijn er bijvoorbeeld psychologen die werken bij een farmaceutisch concern of zetmeelfabrikant, niet de meest voor de hand liggende plaatsen. Psychologen worden daar vaak aangenomen voor bijvoorbeeld beleidsfuncties, vanwege hun academische vorming of als gedragsdeskundige. Daarom is het belangrijk om creatief te solliciteren en je breder te oriënteren

Bron

IJsbrekers (Nederlands Instituut Psychologen)

Labeur.nl

cartoon