HomeNieuws"Competitive, compassionate and ready"

"Competitive, compassionate and ready" Opening Academisch Jaar 2021/2022

Met het aansnijden van een citroentaart - de winnende taart van een studentenbakcompetitie - opende Rector Magnificus Tom Veldkamp vandaag het academische jaar 2021-2022. De academische plechtigheid vond plaats in een festivalsetting op verschillende podia. Het was de hoogste tijd voor het hernieuwen van contacten en het leggen van nieuwe contacten. Tijd misschien ook, nu de samenleving weer meer opengaat, om de universiteit te gaan heruitvinden, aldus de rector.

Natuurlijk was er het traditionele cortège van hoogleraren in toga. Natuurlijk waren er de vaste elementen van deze academische plechtigheid aan het begin van het jaar. En toch was verder alles anders. Binnen de beperkingen die corona nog steeds oplegt, was het een live evenement, waarbij het publiek verspreid was over vier podia. Want als iets duidelijk was geworden, dan was het dat, na anderhalf jaar naar het scherm turen in Teams en Zoom, de mensen elkaar weer in de ogen wilden kijken.

Veel te leren

De Opening was ook de gelegenheid om kennis te maken met twee nieuwe leden van het College van Bestuur: voorzitter Vinod Subramaniam en vicevoorzitter Machteld Roos. Beiden zijn net een dag of vier aan de slag, rector Tom Veldkamp is afgelopen november, middenin de pandemie, begonnen als een soort 'online rector’. Al kent Vinod de UT goed, hij was er hoogleraar en wetenschappelijk directeur, maar hij is er toch ook alweer acht jaar weg – het grootste deel van de tijd als rector van de Vrije Universiteit in Amsterdam: “Natuurlijk ken ik de UT, maar ik heb weer veel te leren.” Machteld Roos, afkomstig van Wageningen Universiteit & Researchcentrum, prijst de warme en “heel inspirerende” ontvangst op de campus. De collegeleden werden ondervraagd door televisie- en radiomaker en muzikant Eddy Zoey.

Gelijke kansen bieden

Als we de balans, al is het misschien nog een tussenbalans, opmaken van de coronatijd, wat heeft de UT ervan kunnen leren? Volgens Tom Veldkamp verandert het onze manier van samenwerken. “Het was een grote prestatie dat binnen een week het onderwijs digitaal beschikbaar was, en daarvoor verdienen onze mensen alle lof. Nu is het tijd om te gaan kijken naar de ‘best of both worlds’. Digitale ontmoetingen schelen reistijd, maar je wilt je collega’s ook ontmoeten.” Vinod Subramaniam: “Covid is gezien als ‘the great equalizer’. Het treft iedereen, maar tegelijk kan niet iedereen meekomen. Niet iedereen heeft die goede internetconnectie, die apparatuur. Je hoeft daarvoor helemaal niet zo ver te kijken, en het is echt iets waar we iets aan moeten doen.” De werkdruk die op de UT wordt geconstateerd, ook al voor de pandemie uitbrak zag Machteld Roos ook bij haar vorige werkgever in Wageningen. “We zien vandaag dat eigenlijk een nieuw tijdperk aanbreekt dat ons kansen biedt om naar iets beters te evolueren.”

People first

Vinod is altijd vooral geïnspireerd geraakt door ontmoetingen. Als wetenschapper, met studenten en promovendi. Die wetenschap mist hij zeker, al blijft hij wel lezen over zijn vak, dat gaat over de eiwitten in de hersenen die een rol spelen bij Alzheimer en Parkinson. “Maar ik kan niet half-bestuurder en half-wetenschapper zijn. In beide gevallen gaat het toch om de contacten met de mensen. Kijk eens wat voor talent hier rondloopt op een paar vierkante kilometer. We zijn competitive, compassionate and ready!”

Op de andere podia sprak bij voorbeeld hoogleraar Bram Nauta over zijn ervaringen met de pers, sprak Herbert Wormeester over onderwijsinnovatie. Ook waren er studententeams aanwezig, met op het plein onder meer de solar boat en de waterstofauto. En er waren speeddates van mensen uit heel uiteenlopende delen van de organisatie. Want 'daar gebeurt het, als disciplines elkaar ontmoeten', noemde Tom Veldkamp nog.

Prijzen

En er zijn prijzen uitgereikt: de scriptieprijzen voor Masterstudenten, de Twente Graduate School Award (TGS Award) en de Centrale Onderwijsprijs. De Brinksma Innovation Grant (genoemd naar oud-rector Ed Brinksma) ging naar het team van Technology Enhanced Learning & Teaching (TELT) voor vernieuwende oplossingen in online onderwijs.

Taart

Een nieuwe competitie, gebaseerd op het succes van ‘Heel Holland Bakt’, bleek goed aan te slaan bij studentenhuizen. De jury vond de kwaliteit zo hoog dat de teams zonder meer konden meedoen aan de landelijke competitie. Met een groot mes mocht Rector Tom Veldkamp de winnende taart aansnijden om het Academisch Jaar te openen.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692