HomeNieuwsSURF Research Support Champion 2021 Universiteiten: Maria Kamp, Faculteit ET

SURF Research Support Champion 2021 Universiteiten: Maria Kamp, Faculteit ET Onderzoekondersteuners onmisbaar voor onderzoek van hoge kwaliteit

De SURF Research Support Champions 2021 zijn Maria Kamp (Universiteit Twente, Faculteit ET), Mariëtte van Selm (UvA/HvA) en Bob van Dijk (Amsterdam UMC). De winnaars zijn bekendgemaakt tijdens de online conferentie SURF Research Week. Het is voor het eerst dat deze onderscheiding voor onderzoekondersteuners werd toegekend.

“Onderzoekers staan vaak in de schijnwerpers, maar ondersteuners zijn even onmisbaar voor wetenschappelijke output van hoge kwaliteit”, zegt juryvoorzitter Ron Augustus, chief innovation officer bij SURF. “Met deze prijs wil SURF onderzoekondersteuners bij instellingen een platform geven en anderen inspireren. Het is geweldig om te zien dat er zoveel goede research supporters rondlopen, die op verschillende manieren hard werken om diverse doelen te bereiken.

”Het was voor de jury geen sinecure om een top 3 samen te stellen, met zo veel sterke kandidaten. Bovendien vervullen de genomineerden diverse functies en rollen, en organiseren de instellingen waar zij werken onderzoekondersteuning op verschillende manieren. Toch is de jury unaniem op de volgende 3 winnaars uitgekomen:

In de categorie Universiteiten: Maria Kamp, Coördinator Research Support bij Universiteit Twente “Kruipt in de huid van de onderzoekers”

Maria Kamp

Anderen over Maria: 'Kruipt in de huid van onderzoekers'

Maria Kamp
Coördinator Research Support, Faculteit ET

In het juryrapport staat: Maria werd door maar liefst 5 collega's genomineerd. Zij inspireert anderen met haar daadkrachtige aanpak en haar samenwerkingsmentaliteit. Maria kruipt in de huid van de onderzoekers, zodat zij hen nog beter kan ondersteunen. Ze maakt complexe zaken begrijpelijk en neemt ze allerlei administratief werk uit handen, zodat de onderzoekers zich kunnen richten op hun primaire taak. Maria bewaakt dat zij daarbij altijd voldoen aan de eisen ten aanzien van datamanagement en ethiek.

In de categorie Hbo: Mariëtte van Selm, Coördinator Research Data Management (RDM) ondersteuning bij de Bibliotheek UvA-HvA “Een onmisbare adviseur” Het juryrapport meldt: Een onmisbare adviseur. Met niet aflatende energie en pragmatische inzet helpt Mariëtte onderzoekers bij het verkrijgen, verwerken, beheren en duurzaam archiveren van onderzoeksdata. Ze luistert goed en brengt de juiste mensen op het juiste moment bij elkaar. Mariëtte vormt een waardevolle schakel tussen de wereld van praktijkgericht onderzoek en de academische wereld. Binnen de UvA en de HvA is de term RDM onlosmakelijk met haar naam verbonden.

In de categorie UMC & Research: Bob van Dijk, adviseur High Performance Computing bij Amsterdam UMC “Slaat de brug tussen onderzoeker en research IT” Het juryrapport: Door zijn gedegen, inhoudelijke, domeinoverstijgende kennis, organisatiebrede contacten en zeer behulpzame aanpak is Bob de spil van alle HPC-activiteiten binnen Amsterdam UMC. Deze Research Support Champion slaat de brug tussen onderzoeker en research IT door onderzoekers te begeleiden in technische oplossingen en hun supportvraag te vertalen naar technische eisen voor research IT, zoals rekencapaciteit en cloudomgevingen. Ook is hij altijd te benaderen door collega's voor een virtuele koffie.

Zie het volledige juryrapport voor een uitgebreide toelichting (in het Engels).

De SURF Research Support Champions

Onder onderzoekondersteuners verstaat SURF in het kader van deze prijs iedereen die onderzoekers ondersteunt op het gebied van researchdatamanagement en ICT. Bij het opslaan, beheren, archiveren en delen van hun onderzoeksdata, maar ook bij softwareontwikkeling en advies over onderzoekstoepassingen. Bijvoorbeeld datastewards, ICT'ers, bibliotheekmedewerkers of onderzoeksassistenten. Met de uitreiking van de SURF Research Support Champion worden diegenen onderscheiden die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor de ondersteuning van onderzoek binnen hun instelling.

Voorgedragen door collega’s

De kandidaten zijn voorgedragen door hun collega's, door onderzoekers en door leidinggevenden. Bij de beoordeling van de inzendingen is gekeken naar de kwaliteit van de ondersteuning, de manier waarop de genomineerden de behoeften van onderzoekers verbinden met onderzoekondersteuning, en de impact van hun werk. De jury was verheugd om te zien hoe zeer de genomineerde onderzoekondersteuners worden gewaardeerd door hun collega's. De inzendingen die de jury ontving, waren uitgebreid en enthousiast onderbouwd.

De jury van de SURF Research Support Champions 2021 bestond uit:

• Ron Augustus, chief innovation officer SURF (juryvoorzitter)
• Joris van Eijnatten, directeur Netherlands eScience Center
• Petra Drankier, senior beleidsadviseur Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU)
• Mariska van der Giessen, voorzitter Vereniging van Lectoren
• Lisa Oskam, bestuurslid Promovendi Netwerk Nederland

Meer over SURF Research Week: https://www.surf.nl/en/agenda/surf-research-week

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)