HomeNieuwsKoningin Máxima bracht digitaal werkbezoek aan studentinzetopschool
©RVD- Martijn Beekman

Koningin Máxima bracht digitaal werkbezoek aan studentinzetopschool

Hare Majesteit Koningin Máxima bracht op 13 april een digitaal werkbezoek aan het landelijk platform StudentinzetopSchool. Bij dit platform zijn diverse niet-commerciële initiatieven aangesloten die studenten uit het hoger onderwijs inzetten in het voortgezet onderwijs. Vanuit de UT is het Pre-University (Pre-U) aangesloten. Jenneke de Jong, UT studente en coördinator binnen Pre-U mocht als één van de vijf geselecteerde initiatiefnemers bij de Koningin ‘aan tafel’. De Jong: “Samen met projectleider Sander Wenderich en TBK-studente Ferial El Bou Messaoudi coördineer ik het proces voor de regio Oost Nederland. Het digitale gesprek was heel bijzonder, Koningin Máxima was duidelijk heel erg geïnteresseerd in ons en stelde ook persoonlijke vragen.”

Studenten ondersteunen examenleerlingen van het schooljaar 2020-2021 in de voorbereiding op het eindexamen. Scholen betalen een vast bedrag voor één-op-één online of offline bijles voor een leerling. De studenten worden getraind en begeleid door de lerarenopleidingen van universiteiten en hogescholen. Op deze manier wil StudentinzetopSchool de negatieve gevolgen van de coronamaatregelen beperken en de docenten in het voortgezet onderwijs een steuntje in de rug te geven. Daarnaast hoopt het platform studenten te interesseren in een baan in het onderwijs en zo het lerarentekort op termijn terug te dringen. Onder meer de VSNU, de VO-raad, diverse universiteiten en hogescholen, belangenorganisatie van studenten en scholieren en enkele niet-commerciële bijlesinitiatieven zijn aangesloten bij StudentinzetopSchool.

Twee gespreksrondes

Koningin Máxima ging als eerste in gesprek met vijf van de initiatiefnemers van het platform over het ontstaan, de uitdagingen en de toekomstplannen. De Jong, was in deze eerste ronde namens Pre-U aanwezig. Ze was daarmee een rolmodel voor de manier waarop Pre-U studenten de mogelijkheid biedt zichzelf te ontwikkelen met een bijbaan in maatschappelijk relevant onderwijswerk. De Jong: “Dit werkbezoek (van Koningin Máxima) is een blijk van waardering voor dit project, waar we maandenlang hard aan hebben gewerkt. Het toont duidelijk de maatschappelijke relevantie ervan.”
Aansluitend sprak Koningin Maxima met een schoolleider en leerlingen en studenten die via StudentinzetopSchool.nl gekoppeld zijn. De studenten vertelden hoe zij zijn opgeleid om bijles te kunnen geven en de leerlingen gingen in op de impact die de bijles op hun voorbereiding op het eindexamen heeft.

Meer informatie

Wil je meer informatie dan kun je terecht bij Projectleider Pre-U, Sander Wenderich. Ben je student en wil je zelf een bijbaan bij Pre-U? Kijk dan op werken bij pre-U.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)