HomeNieuwsLive: Campus Talks S02E02

Live: Campus Talks S02E02

We kunnen er niet omheen: de mensheid heeft een behoorlijke impact op de planeet. De aarde warmt op door ons gebruik van fossiele brandstoffen en ook met biodiversiteit is het niet best gesteld. Zeer zorgelijk allemaal, maar de UT-talkshow Campus Talks laat op 2 maart zien dat er hoop is. Zo kunnen satellietopnamen helpen bij natuurherstel, worden datacenters steeds zuiniger en doen studenten er alles aan hun huizen duurzamer te maken.

In de nieuwste aflevering van Campus Talks – met als presentator techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek – is professor Wieteke Willemen studiogast. Willemen doet aan de UT onderzoek naar wat de natuur de mens te bieden heeft, de zogenaamde ecosysteemdiensten. Omdat de mens niet altijd even zorgvuldig met de natuur omspringt, komt dit onder druk te staan. Met behulp van satellietopnamen probeert Willemen in kaart te brengen wat de slimste manieren zijn om behoud en herstel van natuur te realiseren.

Scientists4Future

Ook dr. Yuri Engelhardt is te gast. Engelhardt is één van de oprichters van Scientists4Future Twente. Dat is een groep UT-wetenschappers die zich zorgen maakt over de opwarming van de aarde. S4F Twente streeft naar een heldere communicatie van wetenschappelijke inzichten over de klimaatverandering. Hiermee hoopt dit collectief beleidsmakers, bedrijven, maar ook burgers tot klimaatactie aan te zetten. Erik Kemp laat in zijn column Show me the data! zien op wat voor manieren de opwarming van de aarde in infographics weergegeven kan worden.

Zuinige en slimme datacenters

Op de UT wordt veel onderzoek gedaan naar het hoge energieverbruik van datacenters. Die van de UT zelf, maar ook van organisaties wereldwijd. De parken van Google en Microsoft schieten bijvoorbeeld als paddenstoelen uit de grond en draaien tijdens de pandemie overuren. Dr. Judith Inberg (Centre for Energy Innovation) legt uit wat er zoal gedaan kan worden om datacenters zuiniger te maken. Zij gaat in op energiebeheer en op de inzet van nieuwe technologie als Artificiële Intelligentie.

Duurzame en energieke studenten

Ook de studenten zitten niet stil. In de zogenaamde Eco Challenge strijden zij om de eer het meest duurzame studentenhuis van Enschede te zijn. Ook letterlijk zitten ze niet stil: studenten van breakdance- & hiphopvereniging Break-Even laten zien wat zij voor dansenergie in huis hebben.

Campus Talks S02E02
Dinsdag 2 maart, 19:30-20:15 uur