HomeNieuwsSolar Team Twente als koploper de voorlaatste etappe van Solar Challenge Marokko in
Foto Jerome Wassenaar

Met een voorsprong van 36 minuten op het Belgische Agoria gaat Solar Team Twente de voorlaatste etappe van de Solar Challenge in Marokko in. De ploeg, met studenten van Hogeschool Saxion en de Universiteit Twente begonnen afgelopen maandag aan hun Afrikaanse avontuur, een race van zo'n 2.500 kilometer door het zuiden van Marokko, met onderweg flinke bergen om te overwinnen. Morgen (vrijdag) wordt de laatste etappe gereden, die finisht in de kustplaats Agadir.

Volg de verrichtingen live

De race van Solar Team Twente is live te volgen op hun Instagram en Twitter, of op de liveblog op hun website.

Focus op de finish

Al aan het begin van de dag, net nadat de teams van start waren gegaan, haalde Solar Team Twente de toenmalige koploper Agoria in. Vlak daarna versnelde RED Horizon waarop de afstand tot het Belgische team steeds groter werd. Raceleider Thomas Jansink is positief gestemd, maar wijst er op dat de race nog niet bepaald is. “We hebben een fantastische dag achter de rug en daarom mogen we morgen als eerste starten. We blijven focus houden op de finish in Agadir over twee dagen en rekenen ons zeker nog niet rijk.”

Onverwachte weersomstandigheden

Judith Tel, strateeg van Solar Team Twente, vertelt dat het aan de begin van de dag nog onzeker was hoe de dag zou verlopen. “Het weer was slecht voorspelbaar en kon nog alle kanten op. Gisteravond onweerde en stormde het nog in het kamp, maar vandaag was het prachtig weer met volop zon.  We wisten dus nog niet op welke energie-inkomsten we konden rekenen. Dit is uiterst belangrijke informatie om de snelheid en race strategie  van de zonneauto vast te stellen,” aldus Tel.

Nog twee dagen

Morgen begint het team aan de één na laatste racedag. Het team durft nog niets uit te laten over wie er met de beker naar huis kan. “Er kan nog van alles gebeuren. We weten niet wat de concurrentie doet, en hoe vol bijvoorbeeld hun accu is. Het is zeker mogelijk dat het Belgische of Delftse team morgen een inhaalslag wil gaan maken. We houden focus en richten ons op onze eigen strategie,” vertelt Jansink. Morgen rijdt het team van de Sahara duinen in Merzouga naar Zagora, een etappe van 447 kilometer en 3000 hoogtemeters.

Foto Jerome Wassenaar

Over Solar Challenge Morocco

Op maandag 25 oktober begon Solar Challenge Morocco waarin zelfgebouwde zonneauto’s in vijf etappes verspreid over vijf dagen ruim 2.500 kilometer door de diverse Marokkaanse landschappen moeten afleggen. De opzet verschilt dit jaar van de inmiddels bekende race in Australië. In de World Solar Challenge (3.000 kilometer) starten de teams op het punt waar ze de voorgaande dag eindigden. In Marokko zijn er etappes met een vaste start en finish, een concept dat vergelijkbaar is vergelijkbaar met de Dakar Rally. Het team dat de totale afstand in de kortste tijd aflegt, wint. Tijdens de race strijdt het Twentse studententeam tegen teams uit onder andere Groningen, Delft en Leuven. De race start en eindigt in havenstad Agadir en voert vooral door het zuidelijk deel van Marokko, aan de voet van het Atlasgebergte en de rand van de Sahara. Op vrijdag 29 oktober is de finish.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)