HomeNieuwsMESA+ viert drie mijlpalen

MESA+ viert drie mijlpalen

Op de jaarlijkse meeting voor alle onderzoekers van MESA+, op 21 september, viert dit topinstituut van de Universiteit Twente dit jaar maar liefst drie mijlpalen. Dertig jaar geleden opende Prins Claus het eerste MESA Lab, de cleanroom die nu in gebruik is als High Tech Factory.  Twintig jaar geleden is het Centrum voor Materialenonderzoek bij MESA gevoegd en veranderde de naam in MESA+. En tien jaar geleden opende Kroonprins Willem Alexander het nieuwe MESA+ NanoLab op de campus. De MESA+ meeting, vanwege corona dit jaar grotendeels online, heeft een aantrekkelijk programma met sprekers als Nobelprijswinnaar prof. Ben Feringa.

Het moet mogelijk zijn om binnen de Technische Hogeschool Twente een groot chip- en sensorlaboratorium te creëren”, zei Rector Magnificus Prof. Harry van den Kroonenberg al in het begin van de jaren ’80 van de vorige eeuw. In 1990 stond het er, en de officiële opening werd verricht door Prins Claus. De TH Twente heette inmiddels Universiteit Twente, en al voor de komst van het nieuwe ‘MESA Lab Twente’ werd al druk gepionierd met microelektronica en micromechanica, in kleinere laboratoria. Op weg naar steeds kleinere afmetingen en naar, wat later nanotechnologie zou gaan heten: de technologie op de schaal van miljoenste millimeters. Toenmalig wetenschappelijk directeur Jan Fluitman beschreef vol trots een chemisch laboratorium, met verschillende componenten om vloeistoffen te manipuleren. “En het mooie is, ik heb het op de palm van mijn hand.”

'Plus' erbij

In 2000 werd instituut versterkt door het bestaande Centrum voor Materialen Onderzoek (CMO) eraan toe te voegen. Een simpel ‘plusje’ gaf aan dat MESA, dat wereldwijd al sterk aan de weg timmerde, nog meer mogelijkheden en kritische massa creëerde. De opeenvolgende directies van MESA+ hebben grote invloed gehad op de positie van Nederland in de nanotechnologie, en in de vorming van een sterke nationale infrastructuur.

Rode doos

En dan, de derde mijlpaal: als onderdeel van het grootste nieuwbouwproject op de campus sinds jaren, verrees ook een opvallende rode doos, die het MESA+ NanoLab zou gaan huisvesten. Een lab dat nog beter voorbereid was op de kleine afmetingen in sensortechnologie, lab-on-a-chip, fotonica, quantumcomputing. Prins Willem Alexander opende het in 2010 door op zijn iPad een tekst te schrijven, die op hetzelfde moment in het lab werd geschreven in een mensenhaar.

Individuele mijlpalen

Iedereen die aan MESA+ is verbonden, ook wel liefkozend ‘MESAan’ genoemd, kent zijn of haar eigen mijlpalen: een mooie publicatie, een geslaagd labexperiment, een echte wetenschappelijke doorbraak. Van oudsher is de MESA+ meeting de gelegenheid om al die mijlpalen met elkaar te delen, in de wandelgangen en via posterpresentaties. In een online setting is dat lastiger, maar de MESA+ meeting kent wel twee prijsuitreikingen, voor de 'Photo Contest' en de 'Dave Blank Outreach Award'.

Het programma van de MESA+ Meeting 2020 staat hier. Ter gelegenheid van de mijlpalen in 1990, 2000 en 2010 verschijnt ook een boek over de geschiedenis van het instituut.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692