HomeNieuwsCampus Talks 3: Corona en de economie

Campus Talks 3: Corona en de economie

In de derde episode van online talkshow Campus Talks op dinsdagavond 9 juni praatten we over de gevolgen van corona voor de economie. Thema’s: luchtvaart, de impact op de UT, de portemonnee van de student, de situatie voor alumni en hoe mensen in verschillende landen hun toekomst zien.

Terugkijken Campus Talks aflevering 3:

Gastheer Peter-Paul Verbeek ging tijdens deze editie van Campus Talks in de studio in gesprek met UT luchtvaartexpert Hans Heerkens over de toekomst van de luchtvaart en de gevolgen van mogelijk minder vliegen en andere logistieke processen op vliegvelden en in vliegtuigen. Moeten wetenschappers minder vaak in het vliegtuig stappen om naar wetenschappelijke congressen te gaan? Online kun je toch ook kennis delen en elkaar ontmoeten? Ook komt de staatssteun aan KLM aan bod, terwijl andere bedrijven minder of geen geldinjecties krijgen.

Victor van der Chijs, voorzitter van het College van Bestuur van de UT, gaf zijn visie op de economische gevolgen op het universitaire onderwijs en onderzoek. Hoe groot is de daling van de studenteninstroom uit Nederland en uit het buitenland? En wat doet de UT om die ingezakte instroom uit het dal te trekken? Hoe gebruikt de UT de anderhalvevierkantekilometercampus? Wat zijn de voordelen van online onderwijs en onderzoek? Ook noemde hij succesvolle onderzoeksprojecten die in korte tijd ontstonden om samen Covid-19 te bestrijden.

Impact en kansen voor studenten, onderzoekers en alumni
UT-studente Daffa Paramitha vertelde over de gevolgen die het (tijdelijke) verlies van een bijbaan in de horeca heeft voor haar. Dat betekent waarschijnlijk dat zij meer moet lenen; wellicht wordt een studie aan de UT voor internationale studenten te kostbaar.

Alumni-officer Joe Laufer is betrokken bij het 4TU-initiatief om afgestudeerden van de vier technische universiteiten een hart onder de riem te steken. Elke week is er een onlinebijeenkomst voor alumni in een bepaald land. Hij interviewde UT-alumnus Björn Harink, wetenschapper Leiden Measurement Technology, over de gevolgen van de coronamaatregelen voor zijn werk en zijn leven in Amerika. Concreet detail: zijn huwelijk ging niet door.

Anneke Sools is een onderzoek gestart naar onze verhalen en beelden bij de toekomst als Covid-19 bedwongen is door een vaccin of niet. Streven we naar een andere stijl van leven, formuleren we nieuwe waarden? Of hopen we dat alles weer zo snel mogelijk ‘normaal’ wordt? Zij geeft handvatten om nu na te denken over hoe de wereld er straks uit moet zien. Daarbij werkt zij samen met internationale wetenschappers om te kijken in hoeverre onze kijk op de toekomst verschilt van die van andere volken.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)