HomeNieuwsUpdate over nieuwe maatregelen rond COVID-19

Update over nieuwe maatregelen rond COVID-19

Gisteravond kondigde minister-president Rutte de strengste lockdown tot nu toe aan. Het aantal besmettingen neemt eerder toe dan af en zonder aanvullende maatregelen was er weinig zicht op verbetering. De lockdown betekent dat bijvoorbeeld niet-noodzakelijke winkels hun deuren moeten sluiten tot 19 januari en dat sportaccommodaties, theaters en museums opnieuw dicht gaan. We lichten graag  de betekenis van de nieuwe maatregelen voor de Universiteit Twente toe.

Houd er rekening mee dat ook de groepsgroottes verder beperkt zijn. thuis mag je per dag niet meer dan 2 gasten vanaf 13 jaar te ontvangen. Op 24, 25 en 26 december geldt een uitzondering: dan mogen er maximaal 3 gasten per dag op bezoek komen, exclusief kinderen tot 13 jaar. Voor buiten geldt de groepsgrootte van maximaal 2 personen. De volledige richtlijnen vind je hier.

Onderwijs

De Rijksoverheid heeft universiteiten ruimte gegeven om een deel van het onderwijs door te laten gaan. Zo mogen tentamens en practicums op de campus doorgaan volgens schema, alsook de begeleiding van kwetsbare studenten. We vragen docenten te overwegen of bijvoorbeeld een tentamen niet even goed in een online vorm kan worden afgenomen. Studenten die voor hun bachelor- of master-thesis gebruik moeten maken van lab-faciliteiten, mogen daarvoor naar de campus komen.

Afstudeercolloquia voor bachelor- en masterstudies worden alleen online gehouden, dat geldt ook voor andere vormen van onderwijs waarvoor het niet strikt noodzakelijk is samen te komen en of gebruik te maken van de campusfaciliteiten.

Deze richtlijnen gelden in ieder geval voor de periode tot maandag 18 januari 2021. In de week daarvoor zal de Rijksoverheid een besluit nemen over de situatie daarna, daarover zullen we je op dat moment informeren.

Promoties

Promoties vinden in de komende periode alleen online plaats. Dat betekent dat er geen publiek fysiek aanwezig kan zijn bij de verdediging van je proefschrift. Het is niet mogelijk om een promotie uit te stellen tot een later tijdstip.

Onderzoek

Lab-gebonden onderzoek mag ook in de komende periode doorgaan, uiteraard met strikte inachtneming van de Corona-veiligheidsvoorschriften. Ook externe gebruikers kunnen gebruik blijven maken van deze voorzieningen.

Reizen

Als je voor onderzoek of onderwijs naar de campus moet komen, dan mag je gebruik maken van het openbaar vervoer.

Het advies van de Rijksoverheid om geen reis naar het buitenland te boeken is verlengd tot half maart. Sommige reizigers van buiten de EU die naar Nederland komen, moeten een negatieve COVID-19-test kunnen overleggen. De precieze regels daarvoor vind je op de website van de Rijksoverheid. Goed om te weten dat ook bij een negatieve testresultaat, quarantaine verplicht is.

Voor studenten en medewerkers die aan de UT studeren en werken en in Duitsland wonen, geldt dat zij onder de ‘kleine-grensverkeer-regeling’ van en naar de universiteit mogen reizen. Voor Duitse studenten die in Nederland wonen en het voornemen hebben om gedurende de kerstperiode naar Duitsland te reizen, geldt dat zij onder de ‘reguliere’ reisadviezen vallen: hen wordt door de Rijksoverheid afgeraden te reizen. Bovendien geldt de plicht tot quarantaine, die mogelijk van invloed kan zijn om deel te nemen aan bijvoorbeeld een tentamen.

Zorg voor kinderen

In de komende periode zijn kinderopvang en scholen in het basis- en middelbaar onderwijs gesloten en geven zij online les. Voor docenten en andere personeelsleden die betrokken zij bij het geven van onderwijs geldt dat zij als ‘cruciaal beroep’ worden gezien. Indien zij kinderen hebben, mogen deze naar de basisschool of de kinderopvang blijven komen. Mocht je als medewerker toch in de knel komen bij het combineren van de thuissituatie en het werk, ga dan in overleg met je leidinggevende voor het vinden een passende oplossing.

Sluiting van faciliteiten

In de komende periode zal een aantal faciliteiten op de campus gesloten zijn. Zo gaat het Sportcentrum dicht – de balie voor afhalen en de fysiotherapie blijven wel open – en de Bastille, Pakkerij en het Watersportcomplex sluiten hun deuren. Studieverenigingen mogen in de komende vijf weken geen gebruik maken van hun ruimte in de UT-gebouwen.

De bibliotheek blijft geopend voor zelfstudie, voor studenten die geen goede plek hebben om thuis te studeren. De reeds geldende regels voor reserveren blijven gelden.

De verschillende balies voor het afhalen van goederen blijven geopend. Als je spullen hebt besteld voor thuiswerken, dan kan je deze afhalen in de Faculty Club, tot donderdag 24 december, dagelijks tussen 10.00 uur en 15.00 uur. Vanaf 4 januari geldt dat dit alleen nog op donderdagen kan, van 10.00 uur tot 15.00 uur.

Zware periode

Het is een flinke domper dat er nieuwe maatregelen nodig zijn om het coronavirus onder controle te krijgen. Het betekent dat we in de komende periode nog meer op afstand moeten doen en elkaar minder zien. We zijn ervan overtuigd dat we als UT-gemeenschap ons goed door deze nieuwe lockdown heen zullen slaan. We staan klaar voor elkaar als het moet, en hebben professionele ondersteuning voor studenten die daar behoefte aan hebben.

Eerder informeerden we je over onze Share-and-take care-community. We zijn verheugd over de grote interesse, maar constateren ook dat een aantal activiteiten wellicht niet door kan gaan of moet worden aangepast. Op de website wordt het overzicht spoedig geactualiseerd.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)