HomeNieuwsVernieuwde TOP-regeling voor startups

Vernieuwde TOP-regeling voor startups

De TOP-regeling geeft startups van de Universiteit Twente al meer dan 25 jaar waardevolle support en financiële steun om hun business naar een volgende fase te brengen. Voor het financiële deel van de pre-seed regeling, die namens de UT door Novel-T wordt uitgevoerd, is vanaf 1 januari de samenwerking gevonden met Qredits.

De regeling heeft in het verleden zijn waarde meer dan bewezen. Onderzoek toont aan dat bedrijven met een TOP-regeling aantoonbaar meer kans maken op vervolgfinanciering. Hierdoor hebben zij een grotere overlevingskans en kunnen zij harder groeien. De samenwerking met Qredits in de TOP-regeling versterkt het ecosysteem voor jonge innovatieve bedrijven.

Roy Spit, operationeel directeur Qredits: “Qredits wil als kredietverstrekker ondernemerschap op allerlei manieren stimuleren, zowel met coaching als met krediet. Door deze samenwerking met Novel-T en de UT kunnen we innovatieve startups voorzien van een krediet zodat ze kunnen starten of groeien met hun bedrijf. Daarnaast zijn we op deze manier ook regionaal betrokken bij ondernemerschap in Twente. We weten uit eigen ervaring dat ondernemerschap in deze regio de ruimte krijgt om te groeien. Daar een steentje aan bijdragen is voor ons erg waardevol.”

Vergroten overlevingskans

Vroege fase financiering is vaak een struikelblok voor startups. “Innovatieve  startups hebben vaak meer ontwikkeltijd nodig om tot een vervolginvestering te kunnen komen. De lening binnen TOP overbrugt deze fase. De overlevingskans wordt verder vergroot door de ondersteuning die geboden wordt aan de ondernemer. Denk aan support in business development, ip- en octrooien, vervolgfinanciering, marketing en sales. Het contact met en de ondersteuning van de beoordelingscommissie is voor deelnemers ook erg belangrijk. In de commissie zitten ondernemers die vanuit eigen ervaring weten hoe moeilijk het starten van een bedrijf kan zijn en voor welke valkuilen je moet oppassen. Oprichters van bedrijven als PNO, MoneyBird en Flexxolutions helpen TOP-ondernemers met hun ervaringen op weg naar succes”, aldus Jaap Beernink, CEO van Novel-T.

Universiteit Twente ondersteunt startups

De pre-seed lening werd de laatste jaren verstrekt door de Universiteit Twente. Collegevoorzitter Victor van der Chijs: “We bieden al meer dan dertig jaar financiële steun aan startups met innovatieve ideeën. De Universiteit Twente heeft een lange geschiedenis in maatschappelijke en economische valorisatie van kennis uit onderzoek. Die traditie vloeit voort uit de opdracht die de universiteit meekreeg bij haar oprichting en is de loop der jaren steeds verder uitgebouwd. We kijken continu naar maatschappelijke en economische kansen voor onderzoek en een doorontwikkeling van de TOP-regeling hoort daarbij. Het is zaak dat we voorop blijven lopen en onszelf opnieuw blijven uitvinden.”

Over de TOP-regeling

TOP-bedrijven ontvangen een lening van maximaal 40.000 euro om hun idee of product verder te ontwikkelen en te vermarkten. Naast financiële steun krijgen bedrijven toegang tot diverse vormen van ondersteuning en advies.

Voorbeelden van TOP-bedrijven

Voorbeelden van bedrijven die in het verleden gebruik hebben gemaakt van TOP zijn: Xsens, 4Silence, Booking.com en meer recent CodeSandbox, Pureps, Breath in Balance en 360SportsIntelligence.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)