HomeNieuwsUT-student wint scriptieprijs KHMW

UT-student wint scriptieprijs KHMW

Simon de Vries heeft de scriptieprijs van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) ontvangen in de categorie Internet & Technische Wetenschappen.

Hij ontwikkelde een protocol om data die je nu verzendt via OpenVPN te beveiligen voor toekomstige hacks met een kwantumcomputer. De Vries rondde in augustus van afgelopen jaar zijn masteropleiding Cybersecurity aan de Universiteit Twente af.

OpenVPN is een vrij beschikbaar programma met een openbare broncode dat wordt gebruikt om beveiligde dataverbindingen op te zetten. Het wordt onder meer gebruikt door werknemers die vanuit huis werken. De informatie die verzonden wordt via de verbinding is beveiligd. Hackers zijn echter wel in staat om de data te onderscheppen en op te slaan. Maar omdat de data gecodeerd zijn, kunnen ze deze niet ontcijferen. Tenminste, nóg niet. Kwantumcomputers zullen, zodra deze beschikbaar zijn, in staat zijn de gegevens te ontcijferen. De ontwikkeling van kwantumcomputers maakt data verstuurd via OpenVPN dus met terugwerkende kracht kwetsbaar. Hackers kunnen namelijk nú de data opslaan en bewaren tot ze deze kunnen ontcijferen met een kwantumcomputer.

Niveau promovendus

Simon de Vries ontwikkelde aan de Universiteit Twente een protocol waarmee je data verstuurd via OpenVPN kunt beveiligen tegen kwantumcomputers. Belangrijke uitdaging was om de tijd benodigd om de beveiligingssleutels uit te wisselen – in jargon ook wel bekend als de handshake – beperkt te houden. Begeleider Andreas Peter is trots op de prestaties van De Vries. “Simon ontwikkelde niet alleen het protocol, hij implementeerde het ook en wist zelfs een groot IT-beveiligingsbedrijf te overtuigen om zijn protocol in te zetten om data te beveiligen. Dat is een uitzonderlijke prestatie. Een dergelijk niveau verwacht je misschien van een promovendus, maar zeker nog niet van een masterstudent.” Afgelopen jaar ontving De Vries ook al de ENIAC Master Thesis Award voor zijn scriptie ‘Achieving 128-bit Security Against Quantum Attacks in OpenVPN’.

Internetscriptieprijzen

De internetscriptieprijzen zijn een initiatief van Google, Brinkhof, SIDN Fonds en Greenhost en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Tijdens de ceremonie in het Hodshon Huis in Haarlem werden er vier scriptieprijzen in verschillende categorieën uitgereikt. De Vries won de prijs in de categorie Internet & Technische Wetenschappen.