HomeNieuwsToptalenten technische universiteiten gaan strijd met elkaar aan

Toptalenten technische universiteiten gaan strijd met elkaar aan

De jonge toptalenten van de vier Nederlandse technische universiteiten gaan de strijd met elkaar aan tijdens de unieke 4TU Impact Challenge. Op 7 november in Den Haag presenteren zij hun innovatieve technologieën aan een onafhankelijke jury. Recent werkten zij aan de presentatie aan de hand van een pitchtraining.

Aan enthousiasme in ieder geval geen gebrek. De zestien deelnemers van verschillende technische universiteiten staan te springen om te leren hoe zij hun product of dienst nog beter kunnen verkopen. De winnaar van deze Dutch 4TU Impact Challenge gaat namelijk naar de World Expo in Dubai. “Zij mogen met vertegenwoordigers van het Ministerie van Buitenlandse zaken en een aantal bedrijven mee op handelsmissie”, vertelt UT’er Roelyn van der Hoek, medeorganisator van het evenement. “Op de World Expo zijn veel internationale bedrijven en investeerders aanwezig. Een goede mogelijkheid om hun netwerk te verbreden.”

Iedere technische universiteit organiseert eerst een eigen competitie waarin studenten met uiteenlopende innovaties de strijd met elkaar aangaan. De Universiteit Twente doet dit sinds 2017 in de vorm van de UT Entrepreneurial Challenge, waarvan de finales dit jaar vlak voor de zomer plaatsvonden tijdens de Entrepreneurial Day. Ook Eindhoven, Delft en Wageningen organiseren competities. Tijdens deze competities worden prijzen uitgereikt in verschillende categorieën, waaronder studententeams, prototyping en start-ups. “Er deden op elke universiteit zo’n tachtig teams mee aan de competitie”, vertelt Van der Hoek. “Het was een hele afvalrace.” In totaal nemen er van elke universiteit vier teams deel aan de landelijke wedstrijd op 7 november in Den Haag.

Handige tips

Voor die tijd moet de pitch van deze teams helemaal in orde zijn. Daarom was er recent een pitchbootcamp. “De studenten hebben in de voorrondes bewezen dat hun idee op technisch gebied potentie heeft. Maar het overbrengen van dat idee is een vak apart”, vertelt coach Mangelaars. Daarom hebben de deelnemers drie verschillende pitches voorbereid; een voor journalisten, een voor politici en een om tijdens de finale te presenteren voor een groot publiek. “Iedereen heeft echt grote stappen gemaakt”, vertelt ze. “Veel studenten legden bij binnenkomst hun idee uit alsof ze een recept uit een kookboek voorlazen. Dat kan iedereen. Het is belangrijk dat deelnemers een connectie maken met het publiek en echt laten voelen wat koken met hen doet.”

Uit de comfortzone

Een metafoor met een boodschap die deelnemers Pepijn Beekman en Jaime Ascencio beamen. “De training haalt mij uit mijn comfortzone”, stelt promovendus Pepijn Beekman van de Universiteit van Twente. “Ik pitch niet dagelijks dus dit is een goede voorbereiding op de finale.” Volgens hem is het leerzaam om stil te staan bij de verschillende scenario’s waarin zij moeten pitchen en de verschillende aspecten die daarin belangrijk zijn. “Ik vond het heel moeilijk om snel en eenvoudig uit te leggen wat ons product is.” Hij maakt met zijn team een chip die bloed kan analyseren. Dit kan worden gebruikt in de behandeling van kanker.

Om dit simpel uit te leggen had coach Mangelaars een handige oefening: Probeer het concept te vertellen aan een vijfjarig kind. “Hierdoor ging ik er op een andere manier naar kijken. Dat was heel nuttig.”

Brede 4TU samenwerking

De Dutch 4TU Impact Challenge is een onderdeel van de algemene samenwerking tussen de vier Nederlandse technische universiteiten. Zij bundelen de krachten om kennis en creativiteit in de technologiesector optimaal te benutten. Dit doen zij op het gebied van onderwijs, onderzoek en kennisvalorisatie. Dit evenement is een voorbeeld in de categorie van kennisvalorisatie. De studenten brengen de opgedane kennis terug naar de maatschappij in de vorm van start-ups en studententeams. Hun producten en diensten dragen bij aan het oplossing van maatschappelijke problemen.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)